torsdag 11 augusti 2011

Skogslycka......












Jag vet att jag borde, skulle, måste träna...... jogga, lufsa, gympa. Jag gillar det verkligen, men ibland är det ruskigt segt att ta sig ut eller iväg. Som ikväll tex, när det uppkommer andra skojiga saker att göra istället.

Lilltjejen och jag är ganska eller rättare sagt väldigt lika när det gäller att promenera runt i skogen på jakt efter diverse svampar och bär. Vi var i svampskogen tidigare i veckan, men ikväll bad lilltjejen återigen om en skogsrunda. Jag kunde inte motstå och jag ville inte motstå. Vi har så ruskigt skoj i skogen lilltjejen och jag, aldrig att jag hört ett pip eller gnällande om att det är jobbigt. Nä hon älskar verkligen skogsluften och allt den ger och knatar gärna långt in i skogen.

Vi kom dock inte på denna idé förrän ganska sent ikväll men vi var iväg en stund ändå. Vi konstaterade under vår runda att det inte var kantarellskog vi befann oss i, utan Karl- Johan skog. Kantareller är såklart outstanding men jag måste erkänna att jag blir riktigt glad när jag hittar en knubbig och fin Karl- Johansvamp.

På väg hem stannade vi till hos byagrannarna som återigen är iväg på annat håll. Tänk att odla så mycket godsaker och sedan lämna så mycket åt oss att plocka. Med oss hem ikväll hade vi tomater, bönor, hösthallon, squash, purjolök, morötter och rödbetor. Plus några kvistar krondill som lilltjejen fått lära sig är otroligt gott i vattnet då man kokar morötter. Lyx lyx...

Imorgon åker maken iväg till Gotland för att gå på ett stort och förmodligen mycket vackert släktbröllop som han oxå ska förverkliga på bild. Jag och småtjejerna stannar hemma och kalasar istället. Konstigt med en hel helg utan vare sig maken eller vår kamera...... men tur att jag har småtjejerna här att kramas med.
Och vem vet, en runda till skogen för att plocka lingon kan det säkert bli. Fick många tomma glasburkar med mig hem från Skåne som säkert vill tillbaks lite mer välfyllda....

Inga kommentarer: