lördag 1 oktober 2011

Heldag på den vackra ön i öster.....












Vi har idag varit på den stora och efterlängtade skördefesten på ön i öster. En fest vi har varit på i många många år och alltid tillsammans med samma trevliga vänner.

Vi startade upp förmiddagen med en lång sen- frukost i det gröna, i strålande solsken och med lite morgondis kvar. Därefter följde vi barnens önskemål och tog oss till majslabyrinten en bra bit söderut. Jag gillar verkligen denna labyrint och småtjejerna och deras kompisar var förtjusta även dem.
I den stora ladan handlade jag och lilltjejen sedan bruna bönor, gulbetor och polkabetor. Som vi ska mumsa de kommande dagarna.

Efter att ha lindrat den största spring- i benen känslan så var det dags för efterlängtade kroppkakor. Som jag skrivit så många gånger innan, en av mina absoluta favoriträtter. Kön ringlade sig långt ut på parkeringen då vi kom dit. Men har man längtat efter något länge så är det värt att köa. Vi stod en bra stund i kön innan en tjej ur personalen kommer ut och talar om att kroppkakorna är slut och att det kommer ta 1,5 timmar innan fler är klara.
Helt plötsligt känner jag mig sååå oflexibel, det enda min hjärna målat upp bilder av de senaste timmarna är just kroppkakor.
Efter ytterligare en stunds köande i hopp om att ett under ska ske, bestämmer vi oss tillslut för att äta av grillbuffén intill.
Vi blev mätta, maten var helt okej och vi fick alla plats vid samma bord. MEN det var inte kroppkakor.

Hur som helst så åker vi mätta därifrån till en annan liten by där vi spenderade lite pengar på sockermajs, pumpa och bönchips. Mums mums!

Ett stopp på den lokala fabriken där det tillverkas fantastisk choklad gjorde vi också. Och maken handlade mina favoritbitar- chokladtryffelbiten som heter Sött och salt. Magisk!

För att nu sammanfatta den här dagen så har vi haft det alldeles alldeles underbart.....
En vänlig sol som hela tiden skinit från en klarblå himmel, 20 grader varmt (1.a oktober), trevligt sällskap och massor med glädje och skratt.

Som avslutning på dagen samlades vi hemma hos oss och njöt av lite ost och kex.
En energigivande dag och jag längtar redan tills nästa år.

1 kommentar:

Anonym sa...

TACK FÖR EN ALLDELES, ALLDELES UNDERBAR DAG!! OM MÖJLIGT ÄNNU BÄTTRE ÄN FÖRRUT.... JAG LÄNGTAR OCKSÅ REDAN TILLS NÄSTA GÅNG. MEN SOM VI SA SÅ FINNS JU FAKTISKT ÖLAND RESTEN AV ÅRET OCKSÅ, SÅ VI KANSKE BORDE SAMLA ÄNNU MER ENERGI I MAJSFÄLTEN SNART IGEN OCH KANSKE T.O.M FÅ I OSS LITE GODA KROPPKAKOR.MÅNGA KRAMAR TILL HELA ER FAMILJ!