söndag 2 augusti 2009

Före festen.........

Nu i lördags hade vi en sån där lördag då väldigt mycket är planerat..... in i minsta detalj alltså. Vaknade på morgonen, käkade frukost, borstade håret och tänderna........ och väntade på att lilltjejen skulle bli färdig. Hon och jag skulle nämligen ta oss en tur ner till den lilla staden i öster. Jag hade en liten lapp på doningar som borde bli gjorda och grejer som måste vara klara innan vi kunde köra hem. Först gick vi till en av blomsteraffärerna i den lilla staden. Jag har tidigare haft en annan favoritblomsteraffär här, men nix pix, nu har jag bytt. Den nygamla butiken har alltid fina växter och blommor, men även krukor i massor av färger. De som jobbar där är jättetrevliga och det har nästan börjat bli som en orsak för att kunna gå in och kika (läs köpa) någon liten grej då och då.
Så dit skulle vi först och få tag på en fin blomma att ge vårat värdpar under kräftskivan som anordnades på kvällen. Det blev en cerisefärgad stor orkidé i en fin grå hög kruka. Lilltjejen och jag var nöjda och det blev också värdinnan.
Men vi hade fler ärenden, skomakaren! Han är en sån där riktig skön gubbe han. Lilltjejen var lite rädd först och frågade mig ifall han var lika arg som skomakaren i Barnen i bullerbyn. Men å nä, den här lilla stadens skomakare är hur trevlig och tillmötesgående som helst. Han fixar till när man som jag har konstiga fötter som inte trivs i några nyköpta skor alls. Han gör dem mjukare och han breddar (lästar har jag lärt mig att det heter) dem och gör dem så sköna så. En man som är mycket intresserat av sitt jobb och som är lika mån om att hans kunder ska bli nöjda och glada.

Vidare skulle vi in lite snabbt på Lindex, lilltjejen behövde utöka sitt förråd av trosor. Och vips när man kom dit så hade de halva reapriset och det kan man ju inte bara gå förbi. Inte barnens i alla fall. Jag hittade en jacka och en scarfs till stortjejen som blev jätteglad. Till mig själv tittade jag inte ens, jag gick, tro det eller ej förbi alla ställningarna där damkläderna hängde. Nä vi hade mer vi skulle hinna med.

Handlade en skjorta till maken, en rutig lite småsnäv variant i en butik jag aldrig varit inne i tidigare. Jag har känt mig lite gammal och oglamorös för den, men egentligen har det säkert hela tiden varit jag som har haft förutfattade meningar om stället. Jag gick in där och kikade i alla fall, och jag kom därifrån med en snygg kortärmad skjorta och svarta strumpor till maken. Klart han skulle få sig något nytt nu när vi snart skulle iväg på kräftskiva, självklart!

Sista anhalten fick bli en matbutik, och inte den vi brukar handla i utan en annan. Varför då kan man fråga sig. Jo vi skulle hämta ut ett postpaket också och det är bara den här butiken som är utlämningsställe till posten. Så vi rusade in och köpte maken lite godsaker i form av oliver, parmaskinka och brieost till kvällen, han tål nämligen inte skaldjur och det innehåller ju en kräftskiva en del av. Så vi handlade lite mumsigt, hämtade ut mina nya böcker och körde hemåt.

Oj va länge vi varit iväg! Jag som skulle hinna hem och baka bröd tills ikväll oxå, sen skulle vi ju träffa våra vänner en stund innan kräftskivan. Hmmm blev lite snoigt så vi sköt fram det en stund. Brödet blev bakat, alla blev påklädda och luktade riktigt gott och vi åkte vidare för att träffa herr H och fröken J. Hon hade lovat att fixa till mig lite då allt i alla såna kategorier måste ha gått förbi mina gener någon gång i livet. Jag är urkass på att sminka mig, sätta upp håret och fixa och dona. Kan vara lite för att det finns så mycket annat jag tycker är betydligt roligare, för det gör det.
Men är det fest så är det, och har man en sminkösvän så har man. Alltså fick hon fria händer att göra mig från grå och blek och osynlig till färgglad och pigg. Och kan ni tänka er, hon lyckades. Jag var såååå färgglad och jag var nog bland de piggaste efter midnatt så visst måste det väl ha hjälpt.

Hur eller hur så hade vi en mycket trevlig fest hos kusin L med sambo NB.
Men det skriver jag mer om när maken min har lagt över bilderna till datorn istället.

Inga kommentarer: