torsdag 17 februari 2011

Lite hemgjord musli och en kärleksförklaring från lilltjejen.......




Idag har vi haft en sån där riktigt bra eftermiddag jag o småtjejerna. Alla gillade maten och var på gott humör. De ville därefter frivilligt gå ut tillsammans bara för att leka, och de stannade ute i kylan i 1,5 timme. Rosiga och pigga när de kom in fick stortjejen stoppa ner de frusna små fötterna i ett fotbad. Jag hade letat upp ett gammalt recept på musli som jag inte gjort på många år. Det blev riktigt gott o ett perfekt kvällsmål till tjejerna.

Var bara tvungen att lägga in en bild på den lilla kärleksförklaringen jag fick av lilltjejen idag. Så skoj nu när hon börjat läsa o skriva så smått.

Knaprig musli....
så lätt o så gott!

8 dl rågflingor
8 dl havregryn
2 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1 dl kokos (glömde jag ta i)
2-3 dl hackade mandlar och nötter
1 msk kanel
ev. hackad torkad frukt, ex russin, aprikos eller äpple

2 dl vatten
0,5 dl rapsolja
2 msk honung

* Blanda vatten, honung och olja. Värm så att honungen löser sig.
* Blanda ihop allt utom den torkade frukten, tillsätt honungsvattnet och rör om.
* Häll ut på långpanna, rosta i 200 grader, ca 25 min. Rör om ofta
* Låt kallna och tillsätt den torkade frukten.

Servera och njut!

1 kommentar:

Göran sa...

Härlig kärleksförklaring. Sån´t måste göra gott ända in i själen:)