tisdag 22 mars 2011

Kaffekladdkaka och motorsågsröj....

Maken har idag fått lite motorsågshjälp i trädgården. Livsfarligt när de väl börjar för är man inte med och har koll så sågas allt i dess väg. Idag var det ett av våra klarbärsträd som skulle tas omhand, det blåste omkull när all snö kom. Även ett gammalt murket äppelträd fick säga hej då men när de började såga bort grenar från vår sälg var jag tvungen att lägga mig i. Helt plötsligt var alla grenar i lagom plockhöjd borta så nästa vår blir det stege för att få tag på videkissarna.

Till kaffet blev det kaffekladdkaka, något som uppskattades av både stora och små. Och tom jag gillade den, jag som inte lärt mig dricka kaffe än. Bilden är allt annat än bra då vi varken har persienner eller markis till vårt köksfönster....... men solen sken så fint på oss under fikat så vad gör väl det.
Nu ska jag snart njuta av att se Plura i sitt kök.......

Här kommer receptet på kakan..

Kaffekladdkaka 8-10 pers

150 g smör
1 dl kakao
2 ägg
3 dl strösocker
2 msk hela kaffebönor
1 tsk vaniljsocker
1 dl starkt kallt kaffe
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och blanda i kakao.
Vispa ägg och socker.
Blanda ner övriga ingredienser, jag hackade kaffebönorna med stavmixern lite.
Häll i smord och bröad form ca 24 cm i diameter.
Grädda i mitten av ugnen, ca 20-25 min.
Servera med lättvispad grädde.

Inga kommentarer: