söndag 27 maj 2012

Meditationskurs en trappa ner......


Idag har min fina arbetskompis M haft sin första meditationskurs här hemma hos mig. 

Efter att jag i höstas ordnat en personalfest i vår jordkällare, väcktes funderingar hos M om att få möjlighet att använda jordkällaren till något annat, nämligen en plats att meditera på. Hon hade känt en bra känsla redan från början och hon om någon vet ju hur just den känslan ska kännas.

Jag har tidigare aldrig någonsin varit i kontakt med meditation och visste därför inget alls inför dagen. Men å andra sidan var ju min främsta uppgift idag att fixa till en god lunch till samtliga deltagare. Och hur tänker man då när man planerar mat inför ett "evenemang" man inte har någon erfarenhet av...... jo man klurar och klurar. Och jag kom fram till att maj är en härlig försommarmånad, meditation verkar sunt och enligt SMHI skulle vädret vara bra. Så det fick bli lite buffémat, fräscha sallader, paj och nybakat bröd. Och till min stora glädje blev det ett uppskattat val......alla åt och verkade nöjda.

Tillbaks till meditationen så var det en häftig upplevelse. Särskilt imponerad blev jag av M.s röst (och dialekt) som gav en otrolig trygg och lugnande känsla hos mig. Jag insåg även vilken otrolig kunskap hon besitter, något jag inte haft en aning om tidigare. Jag kan väl erkänna att jag hade något svårt att fokusera tankarna..... det fladdrade liksom förbi lite bilder på salladen, brödet, har jag förberett kaffet osv. Men med de förutsättningarna jag hade i min lite småstressade kropp så är jag mer än nöjd. Massor med känslor och tankar från gruppen och för att inte tala om övningen utomhus.
Lite synd att jag inte lyckades ställa in kameran så att även ni fått se myskänslan som var där nere. Det blir riktigt mörkt när dörren stängs och till det massor med tända ljus, filtar och kuddar...... och LUGN!

Härlig fortsättning på denna söndag.

Ps. Till hösten kommer M troligen köra ytterligare någon kurs här..... hör av er om ni är intresserade.
Kram

1 kommentar:

Jessica a.k.a "Krasnaja" sa...

Så fantastiskt fint! Du är då otrolig.

Jag tror det är vecka 29 jag passar katten i år så då hoppas jag verkligen att du är hemma :)

Stor kram!

Jessica