söndag 10 oktober 2010

Lugnt och intensivt.....













Jag kan ikväll summera denna helg med orden..... lugnt och intensivt. Vi har haft våra goa vänner från Skåne på besök hela helgen. Som vanligt kunde man ta emot dem iklädd vinnaren i fredagsklädseln alla kategorier, mysbyxor =)
Lite mat och yatzy sen hade kvällen gått mot natt och det var dags för sängen.

Lördagen ägnades helt och hållet åt skogsaktiviteter. Maken åkte på morgonen iväg med stortjejen till stallet där de red ut i skogen. Han riktigt kvittrade då han ringde mig efter lektionen, han som är så fruktansvärt rädd för hästar hade både klappat och "klätt på" hästen idag.

Jag och barndomsvännen åkte redan efter frukost iväg för att plocka svamp. Strålande solsken och hög härlig höstluft samsades med MASSOR av trattisar. Stora fina svampar som poppar upp överallt. Jag kan inte förstå att det inte är fler som plockar dessa godingar. Det jobbiga med det hela är att jag verkligen inte kan sluta plocka, det är som att tappa tjugolappar på golvet i affären och låta dem vara........det gör man ju inte. Jag hittade även en hel del gula kantareller, lycka!
Men jag måste erkänna att det var lite jobbigt då jag skulle gå och lägga mig på kvällen och det enda jag ser framför mig då jag sluter ögonen är trattisar. Och detta ledde till någon form av stress kan jag lova, bilderna förföljde mig. Och det mest stressande är att det imorgon är premiär av årets älgjakt, vilket innebär att skogen kryllar av främst män som inte alls uppskattar att jag och Vilsa knatar runt och plockar svamp och visslar lite glatt. Men jag ska ge dem en vecka i lugn och ro.......sen, efter nästa helg då är jag på g igen.

Under tiden vi plockade svamp fixade männen med grillen samtidigt som de tillsammans med barnen byggde den finaste koja man kan tänka. Kan ju vara bra för jägarna att krypa in i om det under veckan kommer regn. Korv- och hamburgergrillning blev liksom pricken över i.et. Stackars Hampus i tratt, återigen nyopererad och på besök då Vilsa löper som bäst. Helt fantastiskt hur de båda hundarna har anpassat sig efter omständigheterna.

Det intensiva i det hela var att vi idag tog med oss barnen till den lite större stadens stora lekland. Det var så knökat med folk att jag bara gapade då vi kom dit och såg alla skor, jackor och sedan alla barn. Men förutom att mina tankar fladdrade tillbaks till svampskogen så var barnen riktigt nöjda och glada med sin lekutflykt. Kontraster men båda bra på sitt vis.
Nu får vi längta till efter nyåret då vi träffar vännerna igen.

1 kommentar:

Carro sa...

Vila fina bilder och vilken härlig helg ni verkat haft! Stackars Hampus som blir fotograferad med tratten på ;) Kram