tisdag 28 juni 2011

Det är nära nu....




Snart är det åter dags för hallonen att mogna. Det är en sådan lyx att kunna promenera ner till byagrannarna för att "hjälpa" dem att plocka av allt det goda de odlar. Ja, det är faktiskt så de ser på det. De älskar att odla, men med två personer i hushållet hinner de inte med att äta upp allt.
Och det är på den vägen vi har smugit oss in i deras trädgård. I byte får de pinfärska ägg från kackelboa och alla blir nöjda och glada.

Innan midsommar plockade vi solmogna jordgubbar och smultron direkt från landet. Även spenat, kryddor och sallad fick vi med oss hem. Tomatplantorna som E snällt lät stå i växthuset tills jag behagade ta hand om dem lever fortfarande och ser ut att må fint på vår altan.

En burk hemgjord rabarberchutney skickade R med oss hem förra gången, buslätt att göra sa hon. Receptet la jag beslag på och om mina planer går rätt så ska jag försöka mig på det nästa vecka, men tyvärr brukar inte mina planer hållas så bra längre.
Jag drömmer även lite om en stund i något självplocknings- land med jordgubbar. Jag vill göra hemgjord jordgubbssylt att ha till hösten. Det kanske förblir en dröm, eller så tar jag med mig tjejerna och plockar lite gubbar på torsdag.

För att stilla mitt köksbegär lite så inhandlade jag idag tidningen Lantliv- mat & vin. Jag har inte öppnat den än, inte ens smygtittat. Den ska jag bläddra i ute på altanen imorgon bitti när jag äter frukost. Och jag ska njuta av alla bilder och härliga recept. För drömma får man ju.....

Inga kommentarer: