lördag 14 januari 2012

Strömavbrott kan vara riktigt mysigt....







Imorse när jag vaknade var min plan ganska lik mina övriga lediga lördagsmornar. Att innan övriga familjen vaknar kunna gå ner i köket och fixa frukosten, lite extra helglyxig. Brygga kaffe till maken och kanske baka något gott till förmiddagsfika med radiopratarna som sällskap.

Kan säga att jag blev lite förvånad när jag kom ner i köket och möttes av en ganska kylig luft. Strömavbrott sedan natten hade hunnit kyla ut huset rejält. Så det fick bli en brasa i vardagsrummet och en i järnspisen i köket, och på så sätt kunde vi fixa till lite varmt vatten till te och kaffe.

I dagens tekniksamhälle blir man ganska lätt handfallen då strömmen försvinner..... ingen spis, ingen dator, ingen tv, inte går det att ladda mobilen, ingen pump som ser till att vi får vatten och ingen värmepump som ljummar till huset. Detta kan på sitt sätt leda till en stortjej med datorabstinens, en make (som är tekniknörd) med allmän abstinens och en fru i huset som inte kan spela bubbelspel på sin mobil.

Men vi har klarat den här dagen galant då vi istället har eldat och eldat, druckit många koppar te, strosat i raggsockar, gått en långpromenad, tillagat pulvermos och varmkorv med hjälp av järnspisen i köket, pusslat, läst böcker och tidningar, kopplat av och haft allmänt mysigt.

Men nu efter tolv timmar är jag ganska glad att strömmen kom tillbaks..... det blir lite enklare att laga mat med hjälp av lite ström.
Stortjejens kommentar blev.... - Men mamma, nu har vi i alla fall känt på hur det är att vara riktigt fattig.
Ja så kan man ju också se på det =)

Fortsatt go lördagskväll på er allihop.

3 kommentarer:

Göran sa...

Kul kommentar den där om att känna sig fattig :-)
På din fina beskrivning tror jag att ni blev en smula rikare. I alla fall på familjära upplevelser!

blenda sa...

Vi blev absolut rikare och klokare om jag får säga det själv ( o det får jag ju)
Nyttigt att släppa all lyx en gång ibland....

ninni sa...

kommer ihåg en gång efter en av de där berömda stormarna när det var strömavbrott på mitt älskade arbete, de gamle fick ingen mat på vanligt sätt. Men med fotogenkök och bullens varmkorv blev alla mätta, alla hade jättekul inlindade i filtar, ingen klagade varken personal eller någon annan. Men men, det går an när det är en kort period, vi är nog lite bortskämda. Kram på er