söndag 1 januari 2012

Vår fantastiska nyårsafton.....

Den mycket fina dukningen i vitt silver och med massor av glaslyktor


Kvällens förrätt




Värden i egen hög person
Den goda varmrätten


Desserten toppad med riven vit choklad



Rislampor som fick luft under vingarna





Vi har nu passerat gränsen mellan 2011 och 2012. Det gjorde vi under gårdagskvällen tillsammans med ett härligt glatt gäng mitt ute i skogen på andra sidan om den lilla staden.

Vi möttes av mängder av marschaller längs den lilla grusvägen upp mot huset. Det vi sedan roade oss med de första timmarna var självklart att mumsa på god mat som vi hjälpts åt att fixa.

Till förrätt hade vi
Mango- och avocadosalsa med räkor och aioli, samt litet majsknäcke

Varmrätt
Grillad oxfilé med potatisgratäng, rödvinssås och baconlindat sparrisknippe

Dessert
Vit chokladmousse med lime- och honungsmarinerade jordgubbar

Behöver jag säga att vi var både mätta och nöjda efter den middagen. Barnen roade sig själva under hela kvällen och av fnittret att döma så hade även de riktigt skoj. Halta herr L hade fått i uppdrag att fixa lekar till oss vuxna och det där med lekar kan han verkligen.

Maken började redan vid förrätten böna och be om en traditionell musiktävling (inte många som slår honom i det). Men just den här kvällen var det inte vad det bjöds på..... till alla andras glädje och förtjusning. Dock tog han och hans tävlingspartner hem segern ändå, välförtjänt absolut! (Och väldigt skönt för husfriden)

Mitt i lekandet tittade någon till på klockan som då skuttat sig fram till 23.57. På med kläder och ut i den friska kyliga decembernatten. Jag och stortjejen stannade inne med hundarna under tolvslaget och skålade sedan med de andra då de kom in.

Vetskapen om att jag skulle börja jobba vid sju på nyårsdagens morgon började göra sig påmind efter midnatt.....
Jag hade tidigt gjort klart för familjen att vi behövde köra hem efter skålandet, men då var vi mitt uppe i tävlingarna. Vi kom iväg något senare och vid klockan två kröp jag ner i sängen hemma. Nöjd, glad och med massor av god mat i magen.

Så tack till alla som var med.....

Inga kommentarer: