söndag 4 mars 2012

Energi...... helt gratis!



Vilket väder vi har haft denna helg, helt fantastiskt och energigivande till tusen.

Igår tog jag med mig Vilsa ut på en lång skön skogspromenad. Jag började traska längs den lilla bygatan men tog sedan av från vägen och in mot skogen. Först passerar jag ekskog, sedan promenerar jag vidare in mot den djupa barrskogen, över en vilande åker och vidare längs nästa grusväg kantad av lingonris. Solen lyser från en klarblå himmel och jag får njuta av både fågelsång och Lasse Winnerbäck i öronen. Jag riktigt känner hur jag lapar i mig energi.

Jag stannar till hos grannen i byn intill vår by. Vi pratar lite höns, lite ägg och lite annat. Jag följer med in i lantköket för att välja ut mig ett fårskinn från gården. Efter mycket noggrannt övervägande så väljer jag det mörkaste av de fyra skinnen. Det ska placeras i kökssoffan och kommer värma både en och annan bak i framtiden.
Vilsa passar på att leka med mellanschnauzern på gården medan P kommer körande med sina två stora arbetshästar och ett lass med ved. Jag kan inte beskriva vilken rofylld känsla det är att se honom använda sina hästar så mycket i sitt vardagliga gårdsarbete, och med sådan glädje.

Promenixen fortsätter hemåt och jag njuter i fulla drag över allt vackert jag passerar. Återigen är det vår och jag har glömt tankarna om att flytta till stan. Vi bor ju helt otroligt bra här på landet.

Inga kommentarer: