måndag 12 juli 2010

Min grej helt enkelt......


Vissa dagar vill jag bara koppla av lite extra. Som tex när maken tar på sig löparkläderna och ger sig ut en lång runda i skogen. Då kliver mitt dåliga samvete iväg ytterligare ett steg. Jag vill oxå vara så där tjurskallig och envis. Just nu skyller jag på att jag MÅSTE ha ett par nya skor, ett par såna där springa-fort-skor, såna som maken har. För jag vill verkligen, men faktum är att jag tror jag drabbats av den omtalade latmasken. Jag kan se mig själv som en klumpig elefant springandes längs grusvägen. Att ha musik i öronen är ingen idé, jag kommer ändå inte höra något annat än mitt eget flås. Men det har skett under förr, så vem vet. Jag kanske kan träna upp min envishet tillsammans med lite bättre kondition.

Tills vidare så kopplar jag av med en av mina favoritsysslor. Jag kan ibland få en sån där ryslig längtan efter att få baka. Som nu ikväll tex, nu är jag hiskeligt sugen på att baka något till morgondagens personalmöte på jobbet. Sånt gillar jag. Jag skulle ju kunna baka för att fira att jag faktiskt bara har tre dagar kvar till semester, eller för att det är så varmt och skönt ute, eller för att jag vet att vissa i personalgruppen gillar kakor, pajer och såna godsaker. Men sen har vi ju en som är, sådär i mina ögon duktig och ståndaktig. Men hon får i så fall titta på godsakerna och tänka att där kan de sitta och trycka i sig en massa socker till skillnad mot mig. Eller så tänker hon att oj va det ser gott ut, och så nöjer hon sig med att släcka ögats törst en stund. Eller så testar hon på en liten liten tesked, men först måste jag ju fixa något och det har jag inte gjort...Fast när jag tänker mer på det så kommer jag fram till att NEJ, inte ikväll. Jag är ingen kvällsmänniska, alltså bakar jag inte på kvällarna. Näpp, ska jag baka så blir det imorgon bitti. För det är härligt, jag älskar tidiga mornar. Att få stå i köket och dona innan övriga familjen vaknat. Det är min grej.

3 kommentarer:

Fia sa...

Jag håller med dig! Finns det nåt bättre än att överraska med t.ex scones en morgon till sina nära och kära :)

Evelyn, Björn, Emil & Viktor sa...

Härligt att baka och att bjuda andra på godsaker!! Jag bakar alla tider på dygnet hi hi!! Så fort andan faller på. Har du bakat Jordgubbskakan Upp o ner? Det måste du prova i så fall.
Kram

blenda sa...

E: Den tar jag gärna receptet på någon gång..... alla favoriter är välkomna