måndag 16 juli 2012

Mys med Skånevännerna......





Vilken härlig första semesterdag jag har haft, och tänk va mycket jag hunnit med.

Jag vaknade efter alldeles för få timmars sömn, men till ljudet av våra fina Skåne- tjejer som är på besök. Morgonen började med långfrukost, den bästa starten på dagen.

Det var sedan dags att ta sig några mil inåt landet för ett frisörbesök, bokat sedan länge. Maken fick bli smygsambo med Skånevännen och tillsammans roa alla de fyra småtjejerna. Detta medan jag satt och läste inredningstidningar på den lilla salongen i skogen.

Lunch tillsammans och efter det fick vi (kors i taket) med oss stortjejen ut på blåbärs- och svampplockning i storskogen. Att hon var mutad är en liten parentes, men vad gör väl det när hon följer med och man trots lite knorrande märker att det gör så gott. Nästan tio liter blåbär tillsammans på den stunden vi plockade. Dvs innan någon släckte lampan. Det var exakt så det kändes, det blev mörkt sen några minuter senare öppnade sig himlen och regnet vräkte ner.

Vi hoppade in i bilen och började fönstekika efter kantareller istället. Puttra fram i bil, stopp, hoppa ut i regnet för att plocka lite, hoppa in igen, puttra fram, stop..... ja ni fattar. När regnet minskat lite i styrka promenerade vi istället efter bilen för att spana in vägkanterna. Och vi lyckades få med oss en liten kasse med små knubbiga kantareller hem. Mumsigt till kvällsmaten.

Nu ikväll har både jag och Skånevännen lyckats spöa upp maken i yatzy, två gånger till och med. Imorgon väntar skogen på oss igen, tänk vilken lyx att bara kunna gå ut i naturen och ta för sig av allt det goda.

Kram

Inga kommentarer: