lördag 14 juli 2012

Semesterkänsla som heter duga....










Igår eftermiddag var det dags för mig att säga hej då till jobbet på ett tag. Semesterkänslan var lite blandad när regnet slog mot bilrutan på väg hem. Men samtidigt väldigt behaglig, för tänk va mycket tid man kan tillbringa i köket när det är regn ute. Jag stannade till på den lokala ICA- butiken och inhandlade lite gott till kvällens middag. Även en stor låda jordgubbar fick följa med hem.

Jordgubbarna rensades, saften förberedde jag så gott det gick, jag bakade kanelbullar som är så bra att ha i frysen inför kommande skogsutflykter. Men efter det var det dags att börja med middagen (som för övrigt blev sååå god).

Ett styck foliepaket innehållande dillkokt färskpotatis, en skvätt grädde, hackad persilja, riven vitlök, riven lagrad prästost, salt, svartpeppar och en klick smör. Läggs på dubbla folieark och knölas ihop till ett paket.

I paket nummer två la jag färsk broccoli (från granne R.s trädgårdsland), paprika i stora bitar samt att jag smulade över ett paket Haloumiost. Sedan bara olivolja, salt och peppar.

Barnen fick vars ett laxpaket (deras favoritmat). Maken och jag lyxade till det med att grilla färsk tonfisk. Aioli och citron till detta och ett glas rött lätt vin (som systemet- damen fixat fram till oss) Jag erkänner..... jag fick ett Halleluja moment. Ett stort matögonblick i vårt lilla kök. Så på ett bättre sätt kunde knappast min semester invigas.
Nu ser jag fram emot några sköna och avkopplande lediga veckor. Men först ska jag göra saften klar.

Kram

Inga kommentarer: