onsdag 8 augusti 2012

Förväll aldrig kantareller när du spelar bubbelspel.....






Igår var jag och lilltjejen ute i skogen och plockade blåbär. Åtta liter fick vi ihop och när vi vägde bären rensade så stannade vågen på drygt fyra kilo. När jag skulle ut i frysen så svor jag lite tyst för mig själv över hur full den var. Jag måste ha frysrensning igen och jag måste göra lite vinbärssaft på alla vinbär som tar så mycket plats. Samtidigt så känns det ganska bra att ha massa godsaker i frysen.

Idag var jag och lilltjejen ute i skogen igen, men denna gången med svampkorgen. Med oss hem fick vi nästan tio liter gula kantareller, lycka på hög nivå. Vi är båda riktiga skogs- tokar och älskar verkligen att lulla runt och leta efter skogens guld.
Medan lilltjejen åkte till en kompis passade jag på att rensa all svamp. Perfekt att göra medan man lyssnar på något Sommarprogram på P1. Idag var det en basketstjärna (minns inte namnet) som lockade mitt intresse.
Ni som plockar svamp vet säkert att det tar en liten stund att rensa och att det inte är alls lika skoj som att plocka.

Hur som helst så har svampen stått färdigrensad på köksbänken hela kvällen. Dags för förvällning och handbollsmatch..... samtidigt.
Jag la i kantarellerna i två stora stekpannor, satte igång spisplattorna och tog med mig surfplattan upp till tv.n. Där började jag återigen spela det bubbelspel som maken laddat ner och som är så roligt (beroendeframkallande).

Jag bad maken kolla några gånger ner mot spisen som man ser från tv- rummet. Jo då sa han, det ryker där ner. Bra tänkte jag och spelade lite till.
Samtidigt som jag tänker att det luktar lite konstigt så säger maken det samma. Åhhh shit, kantarellerna. Jag rusar ner till spisen och visst har kantarellerna i den ena stekpannan bränt vid. Så jäkla onödigt, så jäkla klantigt. Och så irriterad det gjorde mig.

Men vad är det att bli arg för egentligen. Det är ju bara att ge sig ut i skogen imorgon igen och leta lite nya. Och sedan lova sig själv att låta bli bubbelspelet och stekpannan samtidigt....

Inga kommentarer: