söndag 5 augusti 2012

Mat när den är som bäst.....

 Krysset på plattan


Vår söta lilltjej

 Födelsedagsbarnet

 Deras "eget" mineralvatten

 Min goda förrätt

 Min (skaldjursallergiska) makes förrätt

 Den fantastiska varmrätten


 Desserten jag valde och absolut inte ångrade.....mmm


 Maken blev helt lyrisk då han smakade sin dessert


 Barndesserten... Marängsviss med tuttifrutti- sorbet, bär och chokladsås

 Morbror L och småtjejerna



 Öländsk vacker stenmur (vill ha)


 Skön promenad efter middagen


 Morbror leker is- datten med småtjejerna och maken (min alltså)





 Vackra vyer som alltid på den här ön

 Härligt att få springa av sig efter en lång middag

Vår lördagsmorgon startade med familjefrukost på altanen och ett lyckat försök av maken och mig att lösa Melodikrysset.

Framåt eftermiddagen begav vi oss av till den vackra ön i öster för att fira mamma som fyller jämnt nästa vecka. Vi var bjudna till det fina gästgiveriet, en plats som efter denna dagen har satt ett fint matminne i mitt inre. Sååå god mat och så vackert upplagt. Jag har ingen aning om när jag åt så här vällagad och fin mat senast, den var nog gjord med mycket kärlek skulle jag tro.

Till förrätt valde jag en tallrik med lite smått och gott. Havtornssill, lax med dill och sås, petit choux med skagenröra och löjrom. Jag vet, det låter enormt, men det var ju så klart inte mycket av varje. Men åhh så gott. Till detta fick vi deras hembakade knäckebröd samt mjukt hembaka

Varmrätten hade mamma beställt innan och den var supergod den också. Helstekt oxfilé, stekt på svag värme under lång tid. Den var så mör att det blev ett halleluja moment för min del. Det är inte ofta jag äter kött som verkligen smälter i munnen. Till detta en potatis terrin med dill och persilja, hemgjord kantarellbearnaise, sparris och morot.

Desserterna blev både maken, jag och småtjejerna överförtjusta i. Jösses vilka vackra skapelser, och så smakade det väldigt gott. Det är så sällan vi är ute och äter på restaurang, men det här slår nog det mesta. För att inte tala om hur sugen jag är på att lära mig att bli bättre på att själv tillaga desserter. En glassmaskin vill jag ju också ha....hmm

Efter den goda middagen tog vi en promenad längs den slingrande grusvägen med ölands- stenmurar på båda sidor. Småtjejerna hade mycket spring i benen och morbror tog beslutet att köra lite is- datten med dem. Verkligen uppskattat (och välbehövligt).

Mätta och nöjda sa vi hej då till en glad och lika nöjd mamma/svärmor/mormor. Presenterna blev uppskattade, barnen var samlade, maten var som sagt god och Öland visade sig från sin bästa sida med en vy över Kalmar sund.

Kram






2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh fina "Gunsan"! Jag har tänkt så mycket på er alla
Jättefin blogg du har Linda, jag kikar in med jämna mellanrum

kram från kollegan från förr
Marie

blenda sa...

Tack snälla du =)
Jätteskoj att du kikar in här. Jag håller lite koll på dig via fb....
Kram