torsdag 26 augusti 2010

Naturens energi......








Här om dagen var jag på en mycket bra föreläsning med Nåkkve Balldin. En intensiv föreläsning i högt tempo men med massor av intressant kunskap att ta till sig.
En liten del av förmiddagen handlade om att se vad som ger respektive tar energi från en person.

Denna lediga torsdag har jag verkligen använt mig av aktiviteter som ger energi. Morgonen startade jag med Vilsa i skogen och med oss hem fick vi lite kantareller. Inga mängder alls, men det blev en fylld gryta att förvälla.

Framåt eftermiddagen fick jag äntligen ge mig ut för att plocka lingon igen. Öppnade min allra sista burk med lingonsylt förra veckan, en sån där pytteliten barnmatsburk. Måste ha varit lite kvar i botten på syltgrytan som jag inte velat kasta då jag gjorde sylt sist. Så med mig hem efter en timme i skogen hade jag åtta liter lingon, så imorgon fyller jag på förrådet igen.

En vän ringde och undrade om vi ville ha hem kroppkakor från den långa ön i öster. JAAA blev självklart mitt svar och vips så var middagen fixad. Och allt detta medan målaren kilade omkring i vårt hus för att grundmåla våra fönsterfoder. Energigivande, javisst!

2 kommentarer:

Göran sa...

Hemgjord lingonsylt kan man inte klara sig utan. Jag får nog också ge mej ut och fylla på förråden, även om jag har några påsar kvar i frysen.
...men kroppkakor tror jag jag klarar mej bra förutan.

blenda sa...

Men Göran, då tror jag inte att du smakat nygjorda Öländska kroppkakor direkt ur grytan......
Trodde alla gillade det ;)