lördag 10 december 2011

Julgranen fixad och hemkörd......














Natten som var tillbringade jag mest med att hosta, hosta och hosta. Fy och blä, nu är jag trött på den här förkylningen. Det blev ingen "gå upp tidigt och fixa och dona i köket morgon" utan en mer "jag känner mig nästan bakis utan att ha druckit en droppe morgon".
Hur som helst så fick jag lite superduper bra hostmedicin av en vän och den gjorde susen det vill jag lova.

Dagen blev sedan precis så bra som jag hoppats. Maken och stortjejen cyklade ner till byagrannarna för att tillsammans med dem och många andra bege sig ut på den årliga julgransjakten i de stora markerna. Jag var med lilltjejen på fotbollsträning under tiden och hade faktiskt lite roligt åt min man som skulle försöka hitta en gran som passar mig. Jag är väldigt gran- kräsen även om jag jobbar hårt med att jobba bort det. Han både ringde mig och skickade bilder på passande granar trots att jag gett honom fria händer, ett bra sätt att släppa kontrollbehovet på. Det slutade med att han fick med sig två granar hem istället.

Hela gänget bjöds därefter på det traditionella julfikat bestående av massor med godsaker, allt hemgjort som vanligt. Hemstöpta ljus på bordet, hemstoppad älgfärskorv och rådjurslår rökt i den egna röken, hembakade knäckebröd och jättegod fikonmarmelad gjord på färska fikon samt mycket mer. Ja de är ju gedigna byagrannarna.
Till saken hör ju oxå att vi var 35 personer där och ändå fattades sju stycken.

Under eftermiddagen har vi pysslat med lite av varje...... polkagrisknäck och Leilas smörkola, samt mina favvisar Rocky road blev det i godisväg. Maken har börjat måla väggarna vita i timmer- rummet så nu finns det ingen återvändo. Kommer bli hur fint som helst.

Hoppas energin infinner sig så jag kommer upp i god tid imorgon och kan börja pyssla lite, med julmusik i bakgrunden och Vilsa bredvid mig. Mys!

Inga kommentarer: