söndag 18 december 2011

Vi rullar vi rullar......


Jag kan inte annat än konstatera att jag fortfarande är proppmätt ikväll.....efter ett dignande julbord på detta mysiga gästgiveri. Vi har i eftermiddag varit iväg och haft det gott och trevligt tillsammans med makens syskon med respektive. Svärmor fyller hela 75 år på tisdag och detta var en uppskattad födelsedagspresent från oss till henne.

Vi har mumsat på diverse godsaker och som vanligt när det gäller julbord äter man alldeles för mycket och knorrar sedan över hur mätt man är. Jag hittade några små favoriter på bordet, där de kalla rätterna hamnar höst på listan.

* Västerbottensill- lika god som den låter
* Dragonströmming- var jag något skeptisk till men den var mmmmm
* Citronsill- får mig osökt att tänka tillbaks på alla de julbord jag jobbade på den lite större
stadens stadshotell.
* Gravad lax- jag älskar verkligen riktigt gravad lax
* Salamikryddad tonfisk- jag tror den hette så. Helt fantastisk var den, vilken smak....... den var
nästan nr 1 idag tror jag.
* Stuvad grönkål- jag åt inte så mycket av det varma men den var mumsig
* Chokladmoussen- på gottebordet fann vi denna "lägga sig som bomull i magen- dessert"

Givetvis fanns det jättemycket annat gott, men dessa små rätter har nog fått en extra plats i mitt matminne tror jag.......

Eftermiddagen avslutades med julunderhållning från en lokal gospelkör, mycket fin julmusik. Innan det var dags att rulla ut fick vi besök av ingen mindre än tomten. Barnen fick gå fram och ta emot vars en godispåse.

En höjdarsöndag för oss alla, inte minst för svärmor.

Inga kommentarer: