söndag 4 december 2011

Platt som en sockerkaka.....






Idag har jag nog kommit på en negativ sak med min Kitchen aid. Jo faktiskt, jag vet att det låter otroligt men det måste bero på den.

Jag och lilltjejen skulle slänga ihop en sockerkaka med saffran vilket vi gjort innan utan minsta konstighet. Idag använde vi (självklart) vår nya maskin till vispandet. När det sedan var dags för mjölet att blandas i så gjorde jag det man inte ska. Jag satte igång vispen på 1.an..... sakta sakta vispades smeten runt några varv.

Förmodligen var dessa varv alldeles för långt ifrån receptens betydelse av blanda. Men vadå, det brukar funka med den vanliga elvispen att bara vispa runt några varv lite försiktigt. Har man bråttom (vilket vi inte alls hade) så blir det allt lite bökigt att börja blanda för hand. Något som jag i fortsättningen alltid kommer göra. Så efter hundratals lyckade sockerkakor kan jag inte komma på något annat än att min KA är alldeles för bra, eller för stark, eller kanske bara för suverän för att klara av att blanda runt min sockerkakssmet utan att påverka den negativt.

Sockerkakorna blev något platta, ganska smöriga, väldigt knapriga och otroligt goda. Med andra ord inget att ta med till fikat på jobbet imorgon.

Inga kommentarer: