torsdag 16 september 2010

En liten Keddy kanske.....


Jag hoppas så att det i denna spis någon gång under vintern kommer installeras en liten insats, typ Keddy. Den skulle passa så fint i den lilla gluggen, rökkanal och allt där till finns redan och tänk så varmt och mysigt man kan ha det när man sitter (ligger) i soffan med sina raggsockar och dricker te och har det gott. Risken är väl kanske stor att vi i så fall måste byta ut matbordet mot något mindre, eller byta ut golvet mot något stadigare så att bordet kan stå i den ostadiga änden. För ska man ha en Keddy så måste man ju ha soffan framför och inte matbordet. Tja vilka i-lands problem, men det är bra för tankeverksamheten här hemma.

Vilsa har i veckan som gick varit en trogen följeslagare ut i de vackra lingonskogarna. 20 liter har vi fått ihop på tre små rundor och det är väl okej. Jag har gjort massor med sylt, mer än jag behöver. Fast det känns så skönt att ha ett litet förråd inför kommande säsonger utan skogens röda guld i just skogen.

3 kommentarer:

Jessica Christoffersen sa...

Kommer du ihåg att jag funderade på de där spröjsen och hur stort och jobbigt det kändes i min värld :) Fönstren är ju jättefina så det är väl ändå värt det.

En fönsterputsare jag hade hemma hos mig som fick allt att skina sa att det absolut bästa är en fluffig fönstertskrapa (eller motsatta sidan,den som blaskar på) med vatten och YES handdiskmedel på, skumma in fönstret, skrapa av och eftertorka med tidning. Det blev sjukt fint och jag har alltid lyckats efteråt. :)

Sen måste du förklara för en Malmöbo vad en Keddy är...

kram!
/Jessica

Mamma Mimmi sa...

Lyckost dig som bor i lingonmarkerna! Förra året plockade jag lätt 10 L i Dalarna som vi mumsat på under hela året. Tyvärr fivk jag styra kosan mot torget i år och betala 44,50 kg - du är rik!

blenda sa...

Jessica: En Keddy är en vanlig insats till en öppen spis. Just Keddy är bara ett märke på en sådan. Men varmt o gott blir det med en sådan, det kan jag lova =)

Mimmi: Visst är jag rik =)
Och hemgjord lingonsylt är något alldeles extra tycker jag