torsdag 16 september 2010

Tv- mys och fönsterputs......




Oj oj oj vilket omedvetet uppehåll det blivit här. Och det är inte politiken som är orsak till det i dessa valtider. Näpp, jag har redan varit och röstat..... i lugn och ro på vårt lilla bibliotek. Men jag känner mig nästan som om jag befann mig i ett främmande land där alla pratar ett främmande språk. Så svårt har jag att ta in politiken i mitt huvud. Och jag kan inte skylla allt på ointresse, nä, jag har bara så svårt att få informationen att fastna och stanna kvar. Och inte vet jag vad jag ska göra åt det, läsa på mer kanske? Men det är ju då det bristande intresset kommer in, jag tycker ju att det är så väldigt mycket roligare att baka och laga mat osv. Så mitt i denna valspurt så prioriterar jag nybakta kanelbullar framför Reinfeldt och Sahlin. Och lite skamsen känner jag mig allt, men jag gör det jag är bra på...... och röstat har jag ju redan =)

Men det som faktiskt tar min avkopplande bloggtid varje kväll är två tv- program som jag redan är lite fast i. Halv åtta hos mig och Idol. Det förstnämnda för att det blivit min och dotterns nya mysstund tillsammans på vardagskvällarna och självklart för att jag blir så inspirerad av all denna goda, trevliga och fint upplagda mat. Idol för att både maken och jag gillar att lyssna på musik och vi följer detta program enda till den stora finalen. Fredagskvällarna är under hösten/vintern bäst.

Jag har för övrigt insett att jag inte längre kan skylla dåligt putsade fönster på gamla och sönderrepade fönsterrutor. Idag har jag försökt mig på att putsa tre av fönsterna på övervåningen....... men det är bara att inse´, jag är för kass. Jag har testat enligt konstens alla regler, men jag fixar det inte. Förr var jag glad när jag fick bort flugskiten från rutorna och kunde då bortse från alla ränder som fanns inrispade i rutorna. Men nu, men månadsgamla fönster så vore det faktiskt kul att ha dem lite så där lagom välputsade för en gång. De löstagbara spröjsen har jag slitit med idag, bara för att få bord dem, och de satt hårt. När jag väl skulle ha dit dem igen sen så var även det en utmaning. Ett spröjs råkade jag dra så hårt i att när det väl lossnade liksom flög det ut och rakt in i min handflata, vilket ledde till ett yttepyttelitet men sååå irriterande sår.

Tänkte i mitt stilla sinne att jag passar på att köpa mig en ny fönsterskrapa, för det kan ju vara den gamla det berodde på. Eller på tidningspappret som jag oxå gnott mig svart om fingrarna med. Jag gick i butiken när jag mötte en daglig bekant som jag beklagade mitt problem lite smått för.
Hon förklarade för mig att hon hade haft fönsterputsare hemma och att det hade kostat si och så många kronor...... och att det var värt varenda öre. Något jag hört många sagt innan men jag ville ju såklart testa dessa nya, blanka fina fönster alldeles själv först. Men när jag en stund senare kom hem så berättade jag mitt samtal för mannen och förklarade att vi absolut ska låta en fönsterputsare komma och göra ett besök hos oss......... för de vet vad de håller på med och det vet sannerligen inte jag. Och spröjs är jättefint, men jättedumt de två gånger per år de ska ner.

Inga kommentarer: