tisdag 19 juli 2011

Hallonpannacotta.....






Idag kom pappa med sambo på besök. Med sig hade han två skojiga prylar han köpt på en marknad. En plastrulle gjord för att få bort skalet på vitlöksklyftorna. Jag brukar verkligen inte gå på såna här köp, men blev lite full i skratt när jag faktiskt fick se hur den funkade, även att skalkniven funkat kanon för mig tidigare. Till denna rulle fanns även ett fint fat i porslin med räfflor på som går i ett mönster. Detta fat används tydligen till att riva bl a vitlök men även andra saker. Fatet i sig var så fint att jag inte ens kunde dissa denna pryl. Testade med en vitlöksklyfta och hör och häpna så funkade den. En rolig liten sak i köket med andra ord....

Jag gjorde en busenkel efterrätt i morse innan frukosten. En Hallonpannacotta som vi alla utom lilltjejen gillade efter middagen.


Så här enkelt var det....

3 gelatinblad
2 1/2 dl vispgrädde
500 g Kesella m hallonsmak
3–4 dl hallon (jag tog blåbär)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Koka upp grädden. Rör ner gelatinbladen. Låt grädden svalna något. Blanda grädde och kesella. Häll det i formen. Låt stå i kyl minst 3 tim.

Garnera med hallon.

1 kommentar:

emmashem sa...

Det ser gott ut, pannacotta är så himla smaskigt!
Det finns prylar för allt:)
Ha det bra!
Kram Emma