söndag 3 juli 2011

Knaprigt och gott......




Idag har jag lagt drygt fyra timmar på att baka knäckebröd. Jag vet att det låter både lite korkat och väldigt onödigt med tanke på att affärerna kryllar av diverse goda knäckisar. MEN det finns inga knäckebröd i världen som slår de som granne R brukar baka. Favoriten är maltknäcket med aprikoser, helt magiskt.

Jag brukar ge mig på att baka dem till jul, men i år kom knäckebrödsabstinensen redan smygande i mars någon gång. Det är nästan som godis för mig.
Jag kan så klart inte få dem lika goda, jämna och fina som R men jag försöker och de smakar riktig bra. Det jobbiga i det hela är dock tiden, det tar en hiskelig tid att baka dem. Och det som tar tid är den eviga väntan i ugnen, jag får på sin höjd plats med tre- fyra på varje plåt. En dag som denna är saknaden av en varmluftsugn enorm.

Men efter att ha tillbringat eftermiddagen och kvällen på jobbet så är jag riktigt lycklig.
Lycklig över att få komma hem, göra mig en god kopp chokladmint te och bre mig ett knäckebröd. Njutning på hög nivå om ni frågar mig.....

Inga kommentarer: