söndag 17 juli 2011

Som en godisaffär......










Vi var igår kväll bjudna till makens arbetskamrat och hans sambo. De befann sig på den stora ön i öster och just den här veckan i familjens fina hus.
Mitt i centrum av den lilla staden fast ändå med ett läge utöver det vanliga, det kändes som om vi var på landet, med havet runt knuten.

När jag kom in i trädgården blev jag fullkomligt knockad. En gammaldags trädgård med ett cremefärgat trähus, knotiga fruktträd överallt. Var man än tittade i denna trädgård så hittade man små överraskningar. En lykta här och en fågel där, en groda i rabatten och ett litet vattenfall intill planket.Och för att inte tala om alla blommorna, rosa pelargoner och klängrosor i mängder....

När jag klev in genom dörren till huset knottrade sig skinnet på armarna, jo det är sant. Det var så mysigt och känslan var lite som när man som liten gick in i en godisaffär. Jag gillar verkligen när man nästan befinner sig i något som skulle kunna vara ens eget hem.... fast det låter ju konstigt. Hur som helst så var det ett litet drömhus. När jag klev upp på övervåningen och kikade ner i grannens trädgård så kom en Astrid Lindgren- känsla över mig. Jag fick inte fram om det var Lotta på Bråkmakargatan, Bullerbyn eller Pippi jag syftade på, men det var kanske en blandning.

En promenad i den lilla staden hann vi sedan med och ett evinnerligt letande efter ett par shorts till maken. Grillad god mat och dryck och väldigt många skratt. En ljummen persikopaj som väntade sig kvar i ugnen men som sedan smakade otroligt gott. Lekande barn som och skoj men som varvade leken med vila i både hängmatta och hammock.

Vilken otrolig dag vi hade igår, verkligen en sådan som vi tar med oss i semesterminnena från 2011 och den fina ön i öst.

Inga kommentarer: