söndag 10 juli 2011

Trädgårdslandet nere i byn....










Byagrannarna har under helgen varit på resande fot. De har under tiden bett oss att plocka från deras trädgårdsland. Jag ska inte påstå att de behöver tjata om det men den här gången har vi inte varit hemma så mycket och därför inte hunnit plocka.

Men idag på förmiddagen tog jag med mig småtjejerna samt sysslingen som sovit över på en trädgårdsresa. Vi promenerade ner till byagrannarna, tjejerna med vars en dockvagn och jag med tomma spann och påsar. Vi plockade ifrån de enorma trädgårdslanden och jag njöt. Kanske för att jag aldrig någonsin skulle orka med så mycket trädgårdsarbete, kanske för att det smakar så gott o är så härligt att titta på.

Med oss hem denna dag fick vi broccoli (i mängder), blomkål, lök, vitlök, smultron, hallon, vinbär, dill, persilja, sallad, krusbär och sockerärter. Helt otroligt, en kort promenad, en timmes plockande och svalen full av goda grönsaker och bär.

Efter eftermiddagens kalas hos släktingar i stan, kokte jag och lilltjejen sylt. Klarbärssylten kokte jag i förrgår, ikväll var det sylt av bär från grannarnas trädgårdsland. Av de tio liter vinbären jag plockade ska jag försöka hinna med att koka saft..... hemgjord saft är det bästa som finns på sommaren. Får försöka hinna med att plocka ner lite klarbär till, kanske oxå funkar till saft. Träden är fulla av bär och det är ganska skönt att göra något av dem nu innan semestern börjar tycker jag.

Inga kommentarer: