måndag 13 april 2009

Granne R har varit i farten igen....



Igår när jag precis kommit hem från jobbet ringde vår telefon. Maken svarade och det visade sig vara vår granne ett par hus längre ner i byn som ringde. Hon frågade bara snabbt ifall vi var hemma och sa att hon skulle komma upp med en grej. Vi skulle vara hemma och även om det bara tog max en halvtimma innan hon dök upp pigg och glad på sin cykel så hann vi allt bli lite nyfikna.

När hon stannade till i solskenet på grusgången började hon berätta hur rastlös hon varit under påskhelgen. Hennes barnbarn som bor en bra bit ifrån dem skulle ha kommit och hälsat på, men blev sjuk på vägen ner och fick vända tillbaks hem igen. Jag kan verkligen föreställa mig min granne och hur hon tänkt pyssla om sina nära och kära under helgen. Men nu fick de tyvärr förhinder och vad skulle hon hitta på då. Att koppla av i en solstol ligger inte riktigt för min granne R som alltid har många järn i elden. Nä istället satte hon igång att göra ostkakor, riktigt hemgjorda enligt alla konstens regler. Vilken husmor hon är, helt otroligt. Ingenting verkar omständigt eller jobbigt för henne. Men eftersom det i hennes hushåll endast bor två personer så tog hon cykeln upp till oss för att lämna över en hembakad ostkaka.

Jag älskar verkligen ostkaka. Jag jobbade i flera år på ett värdshus i närheten där vi gjorde ostkakor på 150 liter mjölk per dag. Men av någon anledning så tröttnade jag inte på det utan är fortfarande stormförtjust i denna småländska nationalefterrätt. Sen är jag allt rätt förtjust i alla grannar här i byn också, i vår lilla bullerby. Mys mys....

Jag måste bara tillägga. Den var såååå god, mums!

Inga kommentarer: