måndag 6 april 2009

Kusinen och barndomsvännens pappa


Har precis avslutat ett lååångt telefonsamtal med min kusin. Ett sånt där som varar över en timme, vilket min man inte kan förstå. Fast å andra sidan så pratar han lätt i en timme om han har sin tjattrige vän herr H i luren. Men i alla fall så var det här ett himla bra telefonsamtal. Väldigt praktiskt, mycket förståelse, en hel del ältande och sist men absolut inte minst en inbjudan till ett litet men ack så betydelsefullt 30- årskalas. Kusinen fyller snart år och jag tänker i alla fall fira henne med pompa och ståt.

Ibland är det så bra att få prata av sig lite. Efter vårt samtal fick jag en idé som jag kanske klurat lite smått på innan men aldrig tagit tag i. Det är en slags dagbok, en fullkomligt opublicerad sak som ska vara till mycket stor hjälp för mig en vacker dag. Tror baske mig att jag ska börja skriva lite på den i morgon. Japp, så får det bli!

Om en stund kommer min barndomsväns pappa att dyka upp här hemma hos oss. Han kommer hit för lite rum och frukost skulle man kunna säga. Han är sedan ett par år tillbaks pensionär, men jag tror inte han fått klart för sig vad en sådan gör. Han far nämligen runt som en tok kors och tvärs över Sverige. Igår kväll var han i Skåne hos dottern, ikväll är han i Småland och spelar kort. Han sover över hos oss för att sedan åka och jobba en heldag imorgon, 30 mil från sin nuvarande hemstad. Det kallar jag pensionär. Men vi är glada att han kikar förbi. Han har alltid varit så omtänksam och hjälpsam mot oss så det här är det minsta vi kan göra. Lite kul är det allt att det var han som överraskade mig då jag sov i deras hus natten till min födelsedag, med tårta och blommor. Ikväll fick jag veta att han fyller år just idag, men jag har ju varken fixat tårta eller nåt grönt. Istället slängde jag ihop en plåt med kärleksmums vilket jag hoppas på att han uppskattar och kan ta med och bjuda på imorgon.

Inga kommentarer: