söndag 5 april 2009

Hund? Höns?

Jag fick ett mail från K idag, K som förhoppningsvis blir min valps uppfödare (något jag vet på onsdag tror jag). Jag kollade mina mail, som inte var så många, i min mobil idag. När jag såg att det var ett från K blev jag alldeles stel och handlingsförlamad. Det är så konstigt att gå och vänta på något sånt här, och att inte kunna styra det över huvud taget. Jag vet att det är lite åt det här hållet min kära granne B känner varje gång vi ska kläcka fram kycklingar. Å ja, kanske jag känner lite åt det hållet då, men inte på långa vägar likadant. Hua stackars små kycklingar, inte meningen att sätta er åt sidan.

Men en hund är en hund för mig, det bara är så. En kyckling eller höna är ett jättetrevligt sällskap här hemma i trädgården. De kluckar belåtet när de traskar omkring och sprätter bland gamla löv och när de hittar nya friska grässtrån i den annars så mossrika gräsmattan. De är helt underbara dessa små varelser som ger mig ägg varje dag. Men det funkar inte riktigt att ta med dem när man åker bort till nån, eller när man ska ner och handla lite blommor på torget. Nä en höna i bagaget, det stämmer inte riktigt. Jag kan mycket väl tänka mig grannen smyga ner en liten fjäderboll i jackfickan när hon ska ner till stan, men själv har jag inte kommit så långt i mina tankar........ än.

Men en hund, den kan man ta med vart man än åker. Om jag ska till jobbet så kan hunden följa med, om jag ska till svärmor och svärfar då kan hunden följa med, om vi ska åka till våra vänner i Skåne så ska självklart vovsingen följa med. Japp så är det med oss, ska vi ha hund så ska hunden med. Den kommer liksom vara som den femte familjemedlemmen här hemma. Den ska få ha det precis lika bra som vår Pepsi hade det och den ska få roa sig med precis samma aktiviteter om den vill, dvs apportering och att jaga ut grannkatterna från vår trädgård. Så härligt att kunna förena nytta med nöje så här på landet.

Vet inte om jag skrivit det innan, men jag har en viss längtan efter hund.............. det bara är så!
PS. Självklart vill jag ha kvar alla mina höns också. Så klart!