måndag 18 maj 2009

Bakdag...

Imorse när jag vaknade blev jag riktigt varm och glad när jag hörde att regnet smattrade på fönsterrutan. Gutt, då behöver jag inte putsa några fönster idag heller (över ett år sen sist)
Istället kan jag med gott samvete ha en inomhusdag i lugn och ro, baka lite, kanske städa av golven och fixa lite middag till familjen. Allt i lugn och ro.

Jag började med att baka de gamla klassiska jordnötskakorna som brukar vara populära på varenda kalas. Jag fick detta receptet nån gång på 90- talet och jag brukar baka dem någon gång varje år. De är mer som godis än som kakor, men vad gör väl det när det är kalasdax.

Efter att jordnötskakorna var klara hittade jag ett recept som gav mig en riktig nostalgitripp. Sega kokoskuber heter de och detta hittade jag i en Kamratposten- tidning (minns ni dem) som jag fick när jag var en sisådär tio år eller så. Redan då var jag intresserad av att dona i köket och jag klippte ut och sparade receptet som fortfarande sitter kvar i min pärm. Dessa kuber blir ungefär som Mums Mums i konsistensen, lite segare kanske. Vita dallriga fyrkanter som doppas i en blandning av kokos och kakao. Ungarna brukar älska dem och de är jätteenkla att göra. Kul och lite annorlunda, och perfekt till barnkalaset. Hade tänkt ta kort på dem, men just nu är maken så uppe i sitt nya objektiv till kameran att han fick med den till jobbet idag. Men vad gör väl det.....

1 kommentar:

Ann-Charlotte sa...

Det låter som om vi har tänkt lika idag! Jag och min dotter Julia har precis knuffat in årets första Rabarberpaj i vedspis ugnen.
Ska bli smarrigt!!!
Kram
Ann-Charlotte