onsdag 20 maj 2009

Cykelrunda..........

Maken skulle ikväll fortsätta med kittning (heter det så) och målning av fönster. Jag tog med mig tjejerna ut på en liten cykeltur, den skulle blivit kortvarig i alla fall. Vi cyklade längs den lilla vägen som leder genom byn, lilltjejen i cykelkärran och stortjejen på sin egen cykel. Hade lovat dem att kika in hos granne B och snusa lite på hennes pyttesmå kattungar.

Å små var de, tror aldrig jag sett så små kattbebisar någonsin. Barnen var nog ganska överväldigade, men tyvärr varade inte den känslan så länge hos dem. Rastlösheten kom krypande fortare än kvickt och de började gnälla så smått om hur trist de hade. Hux flux så kom grannens son ut som en räddande ängel. Han tog med tjejerna ut i trädgården och de började leka kurra gömma allihop. Gutt tänkte jag, bra tänkte nog grannen för hon gick och hämtade ett glas vin till mig också.

Sen blev jag som vanligt sittande där mer än den där lilla korta stunden som var tänkt från början. Men vadå, barnen lekte ju så bra........... och vinet var ju så gott..............och granne B.s makes fleecejacka var ju hiskeligt skön att ha på sig där ute på altanen. Å ja, så klart jag inte kom därifrån så på direkten. Maken ringde och kollade så allt var bra med oss när vi inte kommit hem två timmar efter att vi startat vår cykeltur, men innerst inne så var han nog ganska lugn tror jag. Han hade ju sina aningar om vart jag fastnat. Hur som helst så var det en lugn och trevlig pratstund.

När jag kom hem tog jag mig en stor kopp te och bredde lite smör på det näst intill nybakade knäckebrödet jag fick av en annan granne igår. Maken och jag har ätit dessa knäckebröd med andakt idag. De är så tunna så tunna och sååååå goda att det nästan känns som lyx att äta dem, men äter dem gör vi ändå. För sån lyx det gillar vi. Imorgon ska jag äta upp ruccola salladen som grannen hade med sig till oss. Konstigt egentligen, hon gillar att skämma bort oss.......och vi gillar att bli bortskämda. Tur att vi har lite ägg att bidra med istället.

3 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Men vilka härliga grannar du har!!! Stadslivet är kul men Landet är hemma ;)
Kram
Ann-Charlotte

Karin sa...

Skulle det , om möjligt, bli ett ställe ledigt kan du väl viska i mitt öra :) Man blir varm i hjärtat när man läser hur ni har det. Go familj med goa grannar Mmmmm!
Kram Karin

blenda sa...

Ha ha ja visst har vi det för härligt här, rena bullerbystämningen faktiskt. Förresten så står det ett stort tjusigt rött hus tomt en bit ner på gatan :)