söndag 3 maj 2009

Skånehelg….


Vilken helg vi har haft. Fyra dagar i Skåne tillsammans med härliga familjen W/J, kan knappast bli mycket bättre. Vi hämtade lilltjejen på dagis och stortjejen vid skolan i torsdags efter lunch och började vår färd mot helgens minisemester.kullen lilltjejen 
Barndomsvännens föräldrar var på plats när vi kom fram och tillsammans firade vi alla Valborg på ett väldigt lugnt och avkopplande sätt. kullen stortjej God mat från grillen, ett glas rött vin och mycket prat. Lugnt och behagligt.På fredagen packade vi en fikakorg och gav oss iväg mot kullen MMölle och Kullens fyr. Solen sken från en klarblå himmel, barnen klättrade på bergshällarna och vi njöt av fikat, en riktig lyxkänsla med andra ord. På väg hem stannade vi i Höganäs där vi gick på outlet- shopping samt lunchade lite. Ingen vidare smakupplevelse, men jag och vännen M hade skoj i butiken i alla fall. Fyndade lite Höganäsporslin för en billig penning. Helt onödigt egentligen, men ack så kul. Även fredagkvällen grillade vi, fast med lite variation från gårdagen.klättra stortjej
Lördagsförmiddagen var inbokad för mig och vännen M. Vi skulle åka på barnloppis som höll till i den lilla Folkets hus- lokalen i den lilla byn en bit ifrån där de bor. Tydligen så är det barnloppisar där nere i Skåne lite titt som tätt. Jag hittade lite trevliga barnböcker till tjejerna, en stor ask med oljekritor och några klädesplagg som var riktigt fina. Sen hittade vi en korg med massor av handstickade små raggsockar till barn. Helt oanvända och ljuvligt söta. Jag frågade de ansvariga och det var tydligen en tant som stickade alla dessa sockor idiellt och skickade sedan iväg dem till barnhemsbarn världen över.
Jag köpte tre par, perfekt för tjejerna att ha till vintern när våra golv börjar dra lite kallt igen. Det här med loppis måste jag säga är en väldigt god idé, istället för att bara slänga allt i insamlingscontainrar vilket man gör annars.

raps lilltjej
Jag och vännen M hann med en snabbrunda på stan också innan vi åkte hem och hör och häpna grillade igen. Visst är det nu tidigt på säsongen som det är godast med grillat. Mmmmm

tjejligan
Idag lunchade vi tillsammans på ett av mina favoställen, Tomatens Hus. Det är ett litet café som ligger på landet. EDe odlar mängder av tomater intill som de säljer i lösvikt i den lilla minibutiken. Sen använder de tomaterna i den mat de serverar. Jag har blivit urförtjust i deras tomatpaj som innehåller cheddarost, basilika, vitlök, dijonsenap och givetvis massor med goda tomater. Jag hade planerat att ta en bit morotskaka också, men jag var så mätt att det fick räcka så. Innan vi åkte därifrån hade jag i alla fall lyckats handla en påse tomater, två gurkor och fem krukor med härliga örter. Jag var som ett lyckligt barn när jag spatserade bort mot bilen.

Givetvis har vi hunnit med en hel del annat också i helgen. Vi har varit och kikat på vännernas nya hus som ligger på samma gata som deras andra. Sen lyckades jag ju vinna det traditionella pokerspelet. Ja vi har återigen haft en underbar helg med våra vänner.

Inga kommentarer: