tisdag 12 maj 2009

Fortsättning goedag....


Dagen som redan börjat så bra har nu även fortsatt i samma anda. Stortjejen somnade en längre stund på soffan efter lunch och jag lovade lilltjejen att hon skulle få vara med mig lite i köket. Dags att tänka ut något som gör att hon kan känna sig delaktig i.
Jag plockade en hel del rabarber hemma hos svärföräldrarna i helgen och dessa ligger fortfarande kvar här på bänken. Klart tjejen och jag skulle baka rabarberkaka.

Vi testade ett recept jag haft i en av mina receptsamlingar länge. Det har funnits där och förmodligen satts in pga att fotot på pajen är mycket tilltalande. Jag har aldrig provat på att baka den och slumpen gjorde att det föll på just den idag.

Men jösses vilken fullträff. Kakan var så in i vassens god att jag har svårt att beskriva det. En sån där höjdarkaka, en klockren dessert till stortjejens födelsedagskalas om ett par veckor. Så god var den. Givetvis måste jag skriva ut receptet här på bloggen. Känner mig nästan lite som Leila :) med närbild på pajen, citronmeliss och pudrat florsocker. Ha ha!
Pricken över i:et blev Sias otroligt goda violglass.

Mandel- och rabarberkaka 12-14 bitar

3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 g smör
1 äggula

Fyllning

200 g rabarber
1 msk potatismjöl
1 dl sötmandel
2 bittermandlar (oj det glömde jag visst)
2 ägg
1 äggvita
2 dl strösocker
2 dl crème fraiche
1/2 dl vetemjöl
1 msk florsocker (glömde jag också, fy va jag läser recept slarvigt)

Mixa eller hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa.
Tillsätt äggula och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut den i en form med löstagbar kant, låt vila ca 30 minuter i kylskåp.

Sätt ugnen på 200 grader. Skiva rabarbern och blanda med potatismjölet. Mixa eller mal mandeln. Mixa eller rör ner ägg, äggvita, socker, crème fraiche och vetemjöl. Lägg rabarbern i pajformen och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna.

8 kommentarer:

Koola Viola sa...

Å vad god den såg ut.
*skriver upp recept*
Eller förresten, kan man beställa en sån om man levererar lite rabarber till dej? ;o)

blenda sa...

Japp, beställ en sån du :)
Nemas problemas. Om inte annat så kan du ta halva jag gjorde idag. Den går ändå inte åt här hemma....

Kalle sa...

Går inte åt här hemma?
Haa, vi får väl se!!!!

blenda sa...

Kalle: Du gillar ju inte sötsaker säger du älskling :)

Koola Viola sa...

Hands off rabarberprylen Kalle, så bokar jag in en fika med din hustru i morgon ;o)

blenda sa...

Ha ha, jag gömmer den innan jag kör till jobbet så fikar vi när jag kommer hem :)

Ann-Charlotte sa...

Det låter jätte gott!!! Nu blir det till att sticka över till svärmors stuga och knycka nyrabarber hehehe. Jag har tydligen den enda glamla dala gården i hela dalarna som INTE har rabarber =/
Tack för reseptet!
Kram
Ann-Charlotte

blenda sa...

Ann- Charlotte: Ja det tycker jag du ska göra. Receptet liknar ett annat jag har där man använder jordgubbar eller krossad ananas istället. Det blir också jättegott, men de syrliga rabarberna var snäppet bättre.