tisdag 26 maj 2009

Lägesrapport från kackelboa...

Känner att jag kanske borde lämna en liten lägesrapport från kackelboa här hemma. Hmm vad ska jag börja?
Jo i boxen där Hedemorahönsen bor tillsammans med sina två tuppar och de ganska nyinflyttad maran och isbarhönorna är det ganska lugnt. Tupparna har fortfarande lite svårt att komma fram till vem som ska bestämma och härska i huset. Men alla mår bra och har blivit betydligt tamare, äter ur hand och så nu.

I kycklingboxen bor för tillfället ett gäng småtuppar tillsammans med silkesmamman som jag snart ska lämna ifrån mig. Ett hus där jag inte lägger så mycket känsla och samvaro längre, av förklarliga skäl.

Hos dvärgarna har äntligen den nya tuppen fått lite socialt sällskap. Han har ju varit ganska ensam på sistone då alla hans damer verkat bli liggsjuka samtidigt. Ihopträngda med varandra i redena har han gått nedanför och gjort allt som står i hans makt för att locka ner honom- förgäves. I förrgår flyttade jag in de tre svarta dvärgkochinkycklingarna till honom. Först visste han inte riktigt vad han skulle göra med dem, men nu verkar de funka riktigt bra ihop.

Hos de stora fjädrarna har det blivit lite tillökning. Sen tidigare så bor där tre new hampshire och två brahma. Sen flyttade det in två australorphönor och en tupp. I förrgår fick de även besök av en orpingtonhöna, tre maranhönor, en hedemorahöna och en marantupp. Inga problem alls utan de har blivit fullständigt accepterade av övriga.

I stallgånge i en kaninbur ligger gråa Greta och ruvar. Borde väl vara dags nu??? Granne B tycker jag har något dålig koll på när kycklingarna bör komma, men det får bli en överraskning. Men visst borde det vara nu? Jo, men det är det nog. Pärlgrå dvärgkochin ska det bli där.

I en annan box ligger två små dvärgkochin på isbarägg. De har bara legat i två dagar och granne B har knapprat in på sin mobil när det är dags för kläckning. Allt för att hjälpa en förvirrad och glömsk granne som jag.

Ja, det var nog det hela. Hoppas på någon plymouth rock- kyckling också, men det verkar vara tuppar i överflöd så det får kanske bli till nästa sommar istället. För övrigt så känner jag mig ganska nöjd med vad jag har. Eller lite sugen är jag på en skäggig faveroll- lohmankorsning också. Eller inte? Eller nåt annat?

6 kommentarer:

Karin sa...

Jösses, hur många sorter har du?? Jag får läsa igenom igen....några känner jag igen men andra är helt nya för mej. Spännande med tillökning :) Får man beställa lite ägg? Det finns inget godare än riktiga ägg!
Kram Karin

Ann-Charlotte sa...

Det är ju tur att du har sån stenkoll hehehe ;D
Kram
Ann-Charlotte
(jag är lite elak för att jag är såååå avis på alla dina pullor)

Bente sa...

Tack för den uppdateringen, kan hålla med din granne litegranna i att du har liiite dålig koll på när dina ägg ska kläckas ;-)

blenda sa...

Lite dålig koll? Jag har ingen koll över huvudtaget :)
Men skoj har jag!
Ska kolla om jag får ihop lite ägg, just nu värper de inte för högtryck. Men lite får jag ihop, det lovar jag

Koola Viola sa...

Bente: Hon har verkligen ingen koll. Alls.
;o)

Bente sa...

KV:
Förskräckligt!! ;-)