tisdag 16 juni 2009

Dagen med fjädrarna......





















































På bilderna längst upp visar jag hur sällskapliga mina fjädrar kan vara. Helst vill de ligga två och två och ruva fram små kycklingar. De två dvärgkochinhönorna har legat tillsammans nästan hela ruvperioden, men jag delade av mellan dem här om dagen. Imorse upptäckte jag fyra små kycklingar. Det roliga är att kycklingarna tar sig genom kompostgallret och är en stund hos varje mamma. Känns som om jag lika gärna kan ta bort gallret. Har svårt att tänka mig att någon av hönorna skulle bli annat än glada och tacksamma. Och snart blir ju kycklingarna för stora för att ta sig emellan.

På bilden längst ner är det lilltjejen som blivit fullkomligt förälskad i de nyinflyttade Plymouth Rock kycklingarna. Hon plockar med dem, bär och donar. Och de är hur tama som helst, tack vare granne B såklart =) Den svartvita bilden är det lilltjejen som håller i en dagsgammal liten dunboll. Helt otroligt mysigt, och tänk va lyxigt vi har det.

7 kommentarer:

Koola Viola sa...

Ja det är en riktigt kramig prick, den där pr-plutten. Vad mysigt :o)

Zeldas matte sa...

Vad söta dom är, hönorna...som att "tjejer alltid går två och två på toaletten" :) Hur många hönor har ni?

blenda sa...

ZM: Ja visst, så har jag aldrig sett på det, men det stämmer ju precis. Jag räknade mina hönepönor så där på ett ungefär...........och kom fram till att jag i nuläget har någonstans strax under 40. Jisses, det är fler än jag trodde =)

Bente sa...

Ny ras på min önskelista:
Plymouth Rock!!

blenda sa...

Bente: Klart du ska ha PR- godingar också i din samling =)

Hönsflocken sa...

VILKEN fin randig kyckling ni har. Jättefin.

//F

blenda sa...

HF: Ja de är nästan lite overkligt randiga de där små. Och så tama oxå, kan bara tacka min goda granne för detta.