fredag 12 juni 2009

Fredagskväll med thaimat....


Har ikväll haft våra goda vänner på besök. Av någon konstig anledning så får vi alltid lite svårt att hålla oss till nån form av allvarlig och seriös samtalsnivå då vi träffas. Det börjar lite lugnt och artigt, eller nä det gör det nog inte. Det räcker med att herr H kliver innanför dörren så är det liksom kört.

När han och maken pratar i telefon, träffas eller sms.ar så är det alltid på en humoristisk, men något låg nivå. Vi andra runt omkring kan oftast inget annat än att skratta åt dem. Och de är faktiskt roliga....... och glada..........hela tiden! Så självklart har vi skoj när vi träffas, varje gång. Och varje gång äter vi oss alldeles för mätta! Och varje gång klagar vi över hur mätta vi är! Men varje gång är vi också lika glada och nöjda och det är ju huvudsaken.

Just ikväll ville vi tillsammans med våra barn fira att det varit skolavslutning. Alla vi vuxna var lite trötta och småslitna så vi bestämde oss för att åka till den lilla byn en knapp mil härifrån och hämta lite mat. Och maten de har för avhämtning där är något sagolikt god. De serverar thaimat som smakar himmelskt och som är något riktigt lyxigt för oss på landet. Portionerna är gigantiska så varje gång vi har hämtat mat där till familjen så har jag alltid två stora folielådor fulla med ris att ge hönsen dagen efter. Perfekt helt enkelt, maten räcker till alla.

Lilla Vilsa fick förresten träffa vännernas hund för första gången ikväll, en jaktlabbe. Jag har under hela veckan hon bott hos oss skrytit så med hur lugn och snäll hon är, för det är hon verkligen. Men idag när de bekantade sig lite med varandra visade Vilsa plötsligt upp en helt annan sida av sig själv. Hon blev förvandlad till en tuff brud i lyxförpackning på bråkdelen av en sekund. Hon moppsade med Jazza och ville ha igång henne till vilket pris som helst. J var nog mest i chock över den lilla ettriga skapelsen som svansade efter henne vart hon än gick. Efter att vi tagit en promenad till dammen var Vilsa trött som en, jag vet inte vad :), och efter det vilade hon en lång stund på golvet. Och det är något jag gillar skarpt med vår Vilsa. Att hon har förmågan att koppla av fullständigt trots att barnen springer omkring eller att jag slamrar i köket. Eller för all del när jag förut idag dammsög hemma och hon inte ens ryckte på ögonbrynen när jag städade kring hennes tassar då hon sov. Inte en reaktion alls. Mkt bra!

2 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Hjälp mig kolla in min sida och titta på bilden av min tuppkyckling. Jag vet inte om den är pickad på eller om den ska se ut så där :(
Kram
Oroliga hönsmamman Ann-Charlotte

Ann-Charlotte sa...

Tack för hjälpen! Jag känner mig mycket lugnare nu ;)
Ha en super bra helg!
Kram
Ann-Charlotte