lördag 27 juni 2009

Vilken härlig dag tra la la laaaa..


Vilken dag jag har haft!
Imorse kom kusinens sambo N och två av deras barn hit med sin traktor med skogsvagn (eller vad det heter). Vi hade beställt lite ved av honom och när han ändå skulle köra hit det så tog han med sig tre enorma säckar med sågspån. Inga svarta plastsäckar här inte, de här säckarna rymmer en kubik var. Oj va jag kan städa och göra fint hos hönsen nu nån dag.

När N skulle köra hem hade vi sedan tidigare fixat så stortjejen skulle åka med deras dotter, tillika sin kompis hem igen med traktorn. Maken, lilltjejen och jag skulle åka till den lite större staden österut för att shoppa lite.
Men innan traktorlasset drog iväg hade även lilltjejen önskemål om att få åka med och leka. Inga problem sa N och fick med sig fyra barn i traktorn hem. Hux flux så hade maken och jag ordnat egentid i stan några timmar. Hjälp, när hade vi det sist?? Och vad gör man då måntro?

Vi åkte en vända till den gigantiska butiken där de säljer allt inom teknik och sånt. Jag hade redan innan vi åkte dit bestämt mig för att byta till en ny mobil. Min gamla hade många år på nacken och har fungerat kanon hela tiden, men nu kändes det liksom moget för att investera i en ny. En svagt rosametallic =) såååå fin! Och det braiga med den är att den tar helt okej bilder och att man kan blogga ifrån den. Så det måste jag lära mig nu, och så kommer det bli lättare att ha kameran med sig var man än är. Nu har vi haft kameran med oss på många ställen, men eftersom den är ganska stor och klumpig är det inget man slänger ner i handväskan när man åker iväg någonstans.
Jag gick ut från butiken med min rosa telefon och kände mig riktigt nöjd och glad.

Maken och jag valde sen att sätta oss på en uteservering inne i stan. Solen sken från en klarblå himmel och det var nästan magiskt att sitta där med mannen sin, helt ensamma och bara kunna prata i lugn och ro.

Ikväll har vi varit bjudna till en av makens arbetskamrater med familj. Familjen kommer från Thailand och vi blev därför lovade att få njuta av thailändsk mat. Och njuta är ju bara förnamnet, för jösses så gott det var. Lite med glimten i ögat berättade de att det egentligen var barnmat hon lagat då maken tidigare talat om att jag inte är förtjust i mat som är alldeles för stark.
Vi fick en jättegod soppa till förrätt med en smak ljuvlig som bara den. Sen hade hon gjort min favoriträtt till varmrätt, något som jag inte vet vad det heter på thailändska. Men den innehåller kycklingfilé, röd currypasta, cocosmjölk och en massa annat smått och gott. Till det fanns det givetvis ris, men även någon nudelsallad ( även den jättegod) och thailändska omelettrullar fyllda med köttfärs.

Som vanligt när jag äter den typen av mat så blev jag alldeles för mätt. Så där mätt så man nästan mår lite dåligt av det men man kan ändå inte låta bli. Och så gott tycker jag det är med thai- och kinamat. Världsbäst!!

Men vilken dag vi har haft, det enda som saknas är tiden ute i solen och lite solbränna därtill. Fast det får det bli en annan dag, jag har ju inte semester än på ett tag =)

4 kommentarer:

Therese sa...

Och det bästa med mobilen är att den är BRA! Bra bilder, bra filmning (t.o.m bre ljud:) bra köp!

blenda sa...

Åhhhh kan ju inte bli bättre då. Nu är det tydligen upp till mig att läsa instruktionsboken också säger maken. Var lite slö med det på min förra, men klarade mig bra utan alla kluriga finesser =)
Ska bli så kul att kunna filma Vilsa lite oxå....

Anonym sa...

Jag köpte ny mobil förra hösten o lyckades städa bort instruktionsboken :( Som tur var hade jag en av barna kvar hemma just då så jag fick lite hjälp men kan fortfarande inte allt om min telefon. Jag ska nog ha en standard i backelit o trissa att slå nummret på........
PS jag vet att man kan hämta instr. på nätet men vad hjälper det en analfabet???
Kram på er/Karin

Evelyn, Björn, Emil & Viktor sa...

Hejsan! Nu hittade jag ju dig allt!! Visst är det lustigt att få egen tid o bara vara två igen!! Det är som du skriver - vad ska vi göra nu? Min älskling o jag ska ha egen tid i den stora staden i morgon. V fyller ju 6 år på fredag så lite till paket ska vi fixa bl a. Kram