torsdag 25 juni 2009

Dammvana

































Nu har Vilsa varit i kontakt med vatten på ett mer moget sätt. Inte bara tittat på det och på sin höjd doppat tassarna. Nix, nu har hon gått i och blött hela kroppen, försökt att fånga in små pinnar och så. Men det har inte blivit några riktiga simtag än, men det är nog bara en tidsfråga nu.

Igår när vi tog en liten promenad bort till dammen ramlade poletten ner och hon förstod hur hiskeligt skoj hundar tycker det är med vatten. Hon var helt sjövild =) och rusade från ena sidan till den andra på dammen, hela tiden i vattenkanten. Känns så lyxigt att ha denna lilla damm på så nära avstånd, även om vattnet inte är det klaraste och finaste än, men det blir det kanske längre fram.

Vilsa fick även bekanta sig med vår vattenspridare igår. Jisses, hon blev helt galen. Hon jagade den och gjorde allt hon kunde för att bita i de hårda strålarna. Undrar hur mycket vatten hon svalde egentligen??? Men hon hade inte kissat inne när jag kom ner imorse så det var nog inte så farligt.

För övrigt har hon blivit mer lyhörd och väldigt lätt att ha lös ute i trädgården (hönsen är ju instängda). Ibland när hon hittat något som roar henne mer än vanligt, typ kattbajs, kan hon för en stund verka fullkomligt döv. Men då räcker det att jag blåser i min visselpipa så kommer hon som ett skott. Kanon tycker jag.

Idag är hon hos kompisen Foxie medan vi jobbar. Perfekt att ha hundmänniskor omkring sig som kan ställa upp som hundvakt om det behövs.

5 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Det låter som om ni har det häääärligt hos er också ;)
Kram
Ann-Charlotte

Therese sa...

Ja det låter ju kanon med egen damm! Mysigt

Den Stensöta sa...

Visst är de underbara dessa våra fyrbenta vänner :) Vilsa och Zelda har visst haft närkontakt med vatten på ett helt annat sätt än Mollie, som, än så länge, bara har testat vattenspridaren :) Jag ser fram emot efterimddagens bilder.

Hälsningar Mollie och Monica

Anonym sa...

Vilken vattenglädje :) Jag blev riktigt inspirerad så jag tog bröderna bus till våran damm. Carl simmade med en gång! Problemet var bara att han fick vatten i ena örat o trodde att om han lutade huvudet ordentligt skulle det bli bra. Följden blev att han höll på o kapsejsa. Men lika glad var han för det o i igen. Bidde var mer busa i kanten.
Kram på er

blenda sa...

Visst har vi det härligt! Inget snack om saken. Dammen däremot är ingen sån där med kristallklart vatten precis. Men jag håller fortfarande tummarna att det blir klarare med åren. Det är våra grannar som grävt den och vi bara lånar den lite ibland =)