måndag 22 juni 2009

Min måndag......

Vaknade kvart i sju i morse då stortjejen kom och kröp ner bredvid mig i sängen. Lite morgonmys hade vi absolut tid med och det är inte alltid man får den chansen. Vi låg och pratade lite om hur dagen skulle bli. Vi hade igår redan bestämt oss för att ta en tripp till det stora blå- gula varuhuset i staden österut. Stortjejen skulle få en ny bokhylla i sitt rum, en vit stabil sak som skulle rymma lite av allt hennes småplock. Men när vi låg där och fantiserade om möbeln och trippen till staden slog mig en tanke jag inte tänkt på ca ett år. Hunden!!!

Jösses, jag hade helt missat att vi måste fixa en hundvakt för att kunna åka iväg. Vi har ju redan vant Vilsa vid att följa med oss dit vi åker, som på midsommarafton då vi alla sov hos våra goda vänner J och H. Hon var med där hela dagen och så fort hon blev trött skuttade hon bara in och tog sin hundkompis filt och la sig till ro för att sova. Likadant på natten. Inga problem alls.
Men det är klart, jag tror inte att personalen på det stora möbelföretaget skulle jubla om jag tog med mig en 11- veckors hundvalp in och förklarade att jag inte hade någon hundvakt. Även om jag gärna skulle vilja det så fattar ju tom jag att det inte fungerar.
Så det blev dags att tänka snabba tankar där på morgonen. Ska vi ställa in och ta det en annan dag när maken är hemma? Skulle vi kunnat göra, men då hade jag haft en besviken liten dotter vid min sida. Att låta Vilsa vara i bilen var helt uteslutet då solen lyste från en klarblå sommarhimmel. Jag funderade en stund, sen kom jag ju på den fantastiska idén.

Min vän J brukar ju vara ledig varannan måndag. I och för sig har jag aldrig koll på vilka måndagar hon är ledig, men jag chansade och skickade iväg ett sms. Svaret kom att hon var på jobbet. Suck! Givetvis! Men efter det stod det att Vilsa givetvis var välkommen dit. Vännerna J och H har ett eget företag och på kontoret följer alltid deras egen hund med, en jaktlabbe modell genomgo =). Samma vove som Vilsa firat midsommar med och som hon trivs kanonbra med. Så hux flux var allt löst och alla var nöjda och glada.

Jag traskar före stortjejen nerför trappan och upptäcker att lilla Vilsa har hunnit jobba i det tysta sedan maken åkte kvart i fem. I köket hittar jag nämligen en finfördelad telefonkatalog, en tidning från makens jobb också den i småbitar, ett litet höganäskrus under köksbordet och en kökshandduk bredvid biabädden. Jisses va hon är påhittig vår hund, men va sjutton skulle hon med höganäskruset till? Kan ju inte ens vara speciellt skönt att sätta tänderna i, även ifall det kliar i dem =)

Som sammanfattning blev det en kanondag. Stortjejen fick hem sin nya möbel, J och H hade inte haft det speciellt jobbigt då Vilsa sov nästan hela tiden och jag fick med mig tre diskborstar och lite annat kraffs med mig från varuhuset. Så att jobba ikväll känns inte alls betungande. Speciellt inte när jag ska smyga ner till granne B på en pratstund efter jobbet ikväll.

2 kommentarer:

Karin sa...

Nu kan man även läsa om Mollies äventyr! I mina länkar har du hennes blog om du vill kika. Ha det riktigt skönt i det vackra vädret.
Kram från oss

Hönsflocken sa...

Fint att hunden är företagsam ;) Och att riva sönder telefonkataloger är ansträngande har jag hört