måndag 8 juni 2009

Kackeldax.....


Efter att maken diskat och jag nattat barnen tog jag min lilla gröna bil och körde ner till granne B. Vi kände att vi inte riktigt haft tid att prata höns på ett tag nu och det är något som måste stötas och blötas med jämna mellanrum (varje vecka i alla fall).

Vi satt inne i hennes kycklingbox, inte den med bara tuppar utan den med blandad kompott av såna vi vill ha och kommer spara. Att det kan vara så gutt att sitta på ett hästtäcke i en box med kycklingar, sågspån och hö. Att få lyssna till alla dessa små kycklingars pipande och se dem flaxa runt och dona lite hipp som happ. Vilken lyx. Att granne B även fixat en stor kopp te och en burk med skorpor gjorde liksom inte det hela sämre.

Så där satt vi alltså och pratade höns och tuppar. Vi reflekterade över hur nöjda vi faktiskt är över vad vi har i våra hönshus och vi spekulerade lite i om och vad vi kommer vilja ha kommande säsong. Vardagslyx på hög nivå, och det hela avslutade vi med en glutt på kattungarna och att jag fick med mig en fjäder hem i en bur. =0
En orpingthon som vi misstänker kan vara en gigantisk höna eller en väldigt sen tupp. Är det en höna kommer den få bo kvar i kackelboa, är det en tupp så........

1 kommentar:

Bente sa...

Ni pratar "om" höns o tuppar....jag pratar "med" mina.....tur att ingen hör mig ;-)
Eller förresten...det gör de ju...mina kompisar när de hälsar på...men de är ju vana vid mitt pladdrande med Atlas :-)