fredag 26 juni 2009

Det är såsen som gör det.......


När jag för många år sedan jobbade i köket på stadshotellet i den lite större staden, blev jag helt överförtjust i en matberedare som fanns där. Den vi hade i köket där var röd och den var så in i vassens bra. Jag har sedan dess önskat mig en sån i mitt kök, drömt om den osv, men eftersom den kostar 5000:- så har det aldrig blivit av att jag prioriterat en sån. Det är ju för sjutton en halv hund =)

Det jag minns bäst från tiden med matberedaren i kallköket på Stadt var den hemgjorda bearnaisesåsen. En kall sås som görs likt en majonnäs och som är något utöver det vanliga. Jag gjorde på den tiden massor med satser av denna bearnaise och har inte hittat någon liknande någon annanstans. Även aioli gjorde vi och även den smakade himmelskt.

Igår när jag gick och småhandlade lite i den trevliga lilla ICA butiken kikade jag på såser att ha till den grillade kycklinge jag hade i min kundkorg. På hyllan fick jag se en hel serie med nya kalla såser alá Erik Lallerstedt. Hmmm tänkte jag, det här kan ju inte vara så illa om han kan tänka sig att ha ett eget varumärke i sitt namn. Jag köpte två burkar, en med bearnaise och en med limeaioli.

Jag dukade upp grillad kyckling, olika grönsaker i småskålar, lite nyplockade söta jordgubbar och så de här två burkarna med såser. Jag kan säga att jag gick igång fullständigt. Jösses så goda de var. Jag kan inte annat än att rekommendera dem till alla som känner sig manade. Finns sex olika sorter tror jag.
Det är inga smalvarianter det kan jag lova, men vad vore väl livet utan lite gott =)

3 kommentarer:

Bente sa...

Ja...det är ju sånt många...(läs:jag)...får luta sig på när matlagnings/bakningskunskaperna är lika med noll.....till skillnad från vissa..(läs:du)...andra!
Kan du inte klona dig och skicka tvåan upp hit?
Tack för tipset ;-)

blenda sa...

Ha ha så duktig är jag faktiskt inte men jag tycker det är kul.
Jag testar att klona mig imorgon så får vi se om du får en kopia.....

Bente sa...

Väntar spänt.....kommer du i postlådan?