måndag 1 juni 2009

Akuta tupp- problem.......suck!

Har idag haft en riktig tuppdeppardag. En sån där dag då man helt enkelt inte kan släppa tankarna på nåt tråkigt och jobbigt som har hänt. Hos mig hände följande. Igår kväll ringer maken mig och frågar om jag släppt ut den röda tuppen (han har lite dålig koll på förändringar o så i kackelboa). Men nä, jag hade inte släppt ut honom utan det måste han ha löst på eget sätt. Jag tänkte inte så mycket på det då det även är någon höna som tagit sig ut nån gång. Tuppen hade gått in igen lite senare på kvällen och när jag kom hem från jobbet skulle jag gå ut och stänga till fjädrarna.

När jag klev in i sadelkammaren lät det så konstigt från ena hönshuset. Jag öppnade dörren och upptäckte att de båda tupparna betedde sig på ett märkligt sätt. Det såg ut som nån form av dans, men när jag tände lampan fick jag se en syn jag helst hade sluppit. De hade fajtats som bara den så anleldningen till deras krigsdans var helt enkelt att båda var fullkomligt slutkörda. Fy sjutton, undrar hur länge de hållit på att slåss? Deras kammar och slör som i vanliga fall varit så röda och fina och deras hållning som varit så högrest och pampiga. Nu satt de där på golvet och såg ut som jag vet inte vad. Blodiga som bara den och fulla med sår.

Usch, jag blev helt ställd. Hade inte alls räknat med nåt sånt denna ljumma försommarkväll. Luften gick ur mig lite, men jag kände att jag var tvungen att handla direkt. Tog den grå tuppen och släppte in till stora blandgruppen. Vet inte varför egenligen, men nån åtgärd var nödvändig. Den röda tuppen lät jag vara kvar bland hönsen, lika blodig och skruttig han.

Nu sitter jag här och deppar lite över mina två pampiga tuppar som hela tiden innan skött sig bra. Visst har de mopsat lite mot varandra förut, men därefter har de under lång tid varit vänner blanda alla sina höns. Funderar på om de är för jämna rangmässigt. De har betett sig som om de inte riktigt kan bestämma vem som ska bestämma. Ena dagen har den grå varit herre i huset och ett par dagar senare kan den röda ha tagit över. Och så har de hållt på. Nån som har någon bra förklaring till mig? De är inte nyligen könsmogna utan har båda varit det sen i höstas. Jag vet att jag läst om tuppbeteenden innan, men med min tur så var jag väl tvungen att få testa på det oxå :)

Inga kommentarer: