torsdag 27 november 2008

Baka bröd/ Riva vägg


När jag känner att jag behöver koppla av en stund, eller när jag bara har energi och tid över, då bakar jag. Jag älskar att vara i mitt kök, baka bröd, bullar och även kakor ibland. Laga mat och småpyssla med lite av varje utan någon tidspress, då trivs jag.

När däremot min vän Granne B har lite energi över då räcker det liksom inte med en bröddeg eller så för att stilla hennes begär. Nä hon river tak och väggar, är det inte i hönshuset så gör hon det inomhus. Går lös med kofoten som om det gällde livet.

http://koolaviola.blogspot.com/2008/11/ojsan-hur-blev-det-nu_26.html

Jag sitter och funderar lite på detta. Att det mesta jag tar mig för endast varar några veckor, sen är allt uppätet eller tillstökat igen. Jag har absolut inget emot att ställa mig och baka på nytt igen- tvärt om. Men varför har jag inte anlag för att sätta igång med lite större projekt (nu menar jag inte sååå stora som Granne B utan nåt lite mitt emellan). Jag nämnde detta lite fint för min man idag på morgonen, men han var snabb som attan med att påpeka att jag inte alls behöver känna så. Och att han faktiskt inte skulle bli så positivt överraskad ifall jag hade rivit tak och väggar när han kom hem från jobbet nån dag. Nä, det ligger ju nåt i det han säger. Jag har verkligen inte anlag för den sortens grovarbete. Det är nog mycket bättre om jag håller mig till det jag är säker på att jag behärskar...... mitt kök!

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Men käre värld, såklart jag kan riva taket hos dig, eller någon vägg eller så. Så kan jag ta en påse bullar i utbyte! Att du inte sagt något! För bullar är jag riktigt värdelös på att baka. Men riva, det kan jag :o)

Koola Viola sa...

Förresten, nu måste jag lägga till lite på min tidigare kommentar. För det du pysslar med är visst bestående. När jag var liten älskade min mamma att baka, och jag minns med värme än i dag hur gott hon luktade när det bakades bullar och kakor och bröd. En känsla av hemtrevnad. Och det är ett bestående minne. Jag minns däremot inte att hon rev väggar. Så tänk på det - vilka minnen av mysighet du ger dina barn. Inte kommer de minnas om du rev en vägg. De kommer ju minnas bullbaket och mysigheten. Så det så. :o)