onsdag 19 november 2008

Pepsi


Vill inget hellre än att tillägna ett inlägg till Pepsi.
Vi skaffade henne 1999, direkt efter att vi köpt kombi. Jag har alltid gillat hundar och drömt om en egen så länge jag kan minnas. Valet föll på flat, då främst för deras trevliga sätt men även för att jag tycker rasen i sig är väldigt vacker.

När jag äntligen gått och blivit med hund, fick jag även en ny bekanskap på köpet. Herr L.
Herr L har lärt mig allt jag kan när det gäller jaktträning och apportering, men han har också en förmåga att läsa av hundar och sätta sig in i deras psyke på ett mycket märkligt men imponerande sätt. Han kan ta den mest trotsiga hund, gå en sväng med den i koppel för att sedan komma tillbaks och visa upp en helt annan sida av hunden. Å den mannen är jag fortfarande väldigt bra vän med, vilket jag är både glad och tacksam för.

Hur som helst så fick vi låna Pepsi i drygt nio år. Och de åren har hon bara skänkt oss glädje ( och lite irritation då dammsugaren dagligen fick komma fram och göra sitt). Kan inte med ord beskriva hur mycket jag gillade denna hund. Hon var otroligt klok, väldigt lydig- tränade henne varje dag under de tre första åren, puh. Men det hade man igen sen. Jag hade aldrig henne i koppel, utan hon strosade runt här hemma på "gården" i godan ro. Om någon av grannens katter så mycket som satte in en tass på vår tomtgräns så var hon där och jagade ut dem. På sommaren när det var som varmast sprang hon ofta på kommando bort till en damm som ligger några hundra meter hemmifrån. Hon badade en stund för att sen springa tillbaks hem igen, glad och nöjd.

Hon har i stort sett aldrig varit sjuk, men i somras hade väl hennes ålder tagit ut sin rätt och kroppen började få krämpor. Vi fick ta bort henne i juli och det var bland det värsta jag varit med om. Har alltid sagt att man inte kan förstå och sätta sig in i hur andra känner det när de får ta bort sina fyrfotade familjemedlemmar. Men nu vet jag.

Jag skulle kunna skriva i timmar om henne, men hoppar över det. Hon finns i minnet och kommer alltid ha sin plats där.

Inga kommentarer: