lördag 22 november 2008

Hönsresa



Jag kan inte fatta det själv!
Att jag lyckades stå emot när mina grannar idag åkte på hönsresa. Jag ville på ett sätt följa med, men jag har en svaghet jag själv är otroligt medveten om. Finns det höns jag gillar till salu så har jag väldigt svårt att stå emot, utan kommer garanterat hem med några pippifåglar i en wellpapplåda. Senaste gången jag var iväg hade jag sån otur och fick med mig en massa sjuka djur hem, vilket jag inte upptäckte förrän långt senare.

Nä för tillfället är min lilla besättning alldeles lagom, särskilt med tanke på att det snart är vinter. Jag kommer säkert utöka med några individer till framåt våren.

Hemma i mitt stall, omgjort till hönshus finns följande fjäderfä- raser.
Brahma- stora, stiliga och lugna. Min lilla Astrid är en riktig knähöna.
New hampshire- dessa var inte riktigt pigga när jag köpte dem, men jag försöker få dem att må riktigt gott här hemma. Jag gillar deras härligt röd-bruna färg.
Dvärgkochin- dessa små godingar är de charmigaste jag har. Så otroligt tillgivna, hoppar gärna upp i knät och barnens (och mina) små kelgrisar.
Sabelpoot- ganska nyinköpta och även de har varit lite krassliga sen jag hämtade dem. Men små och mycket vackra i sin färgskala.
Silkeshöns- Gillar verkligen att titta på dessa små dunbollar, men av någon anledning så kommer vi inte riktigt överens mentalt. Kan inte sätta fingret på vad det är, de känns lite stirriga, men på avstånd gillar jag dem.
Hedemorahöns- Dessa köpte jag i våras, men även de är lite smårädda (om man jämför med dvärgkochin och brahma, hi hi). Men de är så jättevackra i alla sina olika kulörer.
Sen har jag även maran- och isbarkycklingar på gång hemma hos granne B. Jag hoppas att det kanske blir nån höna kvar till mig. Och skulle det inte bli det så är jag övertygad om att hon kläcker fram nya till mig till våren.

1 kommentar:

Koola Viola sa...

Jag hoppas verkligen det är många hönor bland kycklingarna, så det räcker och blir över. Annars får vi ju spara någon tupp, som sagt, så blir det ju fler till sommaren. Glöm inte skriva upp DvärgBrahma på din önskelista, jag har ju hittat såna åt dej ju! Kommer med dem på julafton...? ;o)