söndag 23 november 2008

Kalassläkten

Vi har av många kallats för kalassläkten. Detta beror nog på att vi för kanske sju- åtta år sedan var på kalas jämt, och då menar jag jämt. Hela almanackan var fylld med olika släkt kalas. Det började i februari och höll ett mycket högt tempo genom mars och april, några få kalas i maj och juni. Början av juli var lugn, men då passade vi ju ofta på att träffas eftersom alla hade semester. I slutet av juli började kalasen igen och fortsatte i början av hösten. November och januari var de lugnaste månaderna, men i december skulle vi klara ut tre släktkkalas innan alla träffades på julafton.

När vi berättade för våra vänner om detta, suckade de ofta och tyckte det lät jobbigt. Men vi som var mitt i det tyckte det var ganska skoj, om än lite stressigt att få ihop med datum och tider. Nu däremot, när alla storkusinerna till våra barn har vuxit till sig och inte längre firar sina födelsedagar med storkalas, nu saknar man det. Nu är det bara en storkusin kvar som vi grattar, och han fyller den 23 december. Detta kalaset längtar man nu efter ett helt år, men som väl är har min svägerska tillika kusinens mamma börjat lägga kalaset helgen innan. Så nu träffas vi istället vid två tillfällen i december, hela tjocka släkten. Och givetvis när någon fyller jämt eller tar student eller konfirmeras eller döps eller när någon av småkusinerna fyller år eller vid bröllop.
Ja ni förstår att det blir en del kalas ändå.

Idag har vi nämligen varit på femårskalas hos min kusin L med familj. God mat som vanligt och trevligt sällskap. Det är inte så ofta längre jag träffar min faster M och hennes man D, men det gjorde jag idag, skojsigt!
Kusin L och jag träffas en gång ibland och vi glädjer oss alltid åt att barnen leker så bra tillsammans. Sen glider samtalen allt som oftast in på hur snabbt barnen växer, att man inte riktigt hänger med och lite mat-och kakrecept därtill. Grabbarna däremot, de förknippar nog varandra med en god öl, kanske en liten snaps, en whiskey och lite snack i soffan. Men goa är de! Grabbarna alltså.
På bilden tre av de fem sysslingarna, i full gång med födelsedagstårtan. Den var så mumsig.

Inga kommentarer: