lördag 22 november 2008

Inget är som mammas bak


Det är nåt sånt i den stilen min kära make brukar säga till barnen tror jag. Bilden till vänster känns lite missvisande då det i mina ögon ser ut som gigantiska berg av pepparkakor hemma på bänken. Jag har ta mig tusan stått och bakat hela dagen, puh.

Det blev såklart inte riktigt som jag hade tänkt mig, eller hoppats på. Lilltjejen som fortfarande inte har kommit hem följde med mormor o herr L på julmarknad idag, mysigt! Maken var först lite trött efter gårdagens partaj med jobbet, men fick sen bråttom ut efter frukost. Han löste inte ens melodikrysset. Nä han skulle elda sa han, och det var ingen lögn kan jag tala om. Han eldade nog allt som kom i hans väg. Det gamla soffbordet hamnade på brasan, liksom massor med annan bråte han hittade lite var stans ute i våra små förråd.

Kvar var jag och stortjejen som skulle baka pepparkakor. Vi bestämde oss för att fråga grannflickan H om hon ville vara med och baka. Hon kom in och tjejerna var jätteflitiga en hel timme. De kavlade och fnissade om vartannat, men bestämde sig efter en stund för att gå ut istället.

Kvar blev då jag!
Med en enorm pepparkaksdeg, ha! Som jag har bakat idag säger jag bara, kavlat, tryckt och gräddat. Och inte brände jag mycket heller (är så lätt att glömma en plåt om något kommer emellan). Men idag kom inget emellan, mer än lite lunch förstås, men sånt gör man ju på rutin.

Nu är jag ialla fall klar med baket, och förutom alla kakorna så blev de också alla delar till det traditionella pepparkakshuset. Imorgon ska vi sätta ihop det och göra det riktigt fint. Återkommer med bild om det blir bra.

Förresten syns det att jag har gjort pepparkakshundar, typ flattar? Tror allt att det där med hund förföljer mig.

Inga kommentarer: