torsdag 27 november 2008

Första Hedemoraägget har landat


Äntligen har mina kära Hedemorahöns fattat vad det är jag vill. Idag hittade jag det första lilla ägget hos dem. De verkar inte riktigt fattat vad de ska använda sina nysnickrade värpreden till, utan ägget hade förmodligen pluppat ut i natt när de satt på pinnen och sov, eller?
Det låg i alla fall under sittpinnarna idag på morgonen, men vad gör väl det. Huvudsaken är att de kommer igång och fattar galoppen med värpning.

Däremot väntar jag med spänning på att mina dvärgkochin ska börja värpa. Deras första ägg måste ju vara bland det minsta i äggväg, miniminiägg- varianter. Men de kanske är smarta nog och vilar upp sig under vintern nu istället.

1 kommentar:

Koola Viola sa...

Grattis, grattis! Här är som sagt var inte ett endaste ägg planterat ännu. Någonstans. Trots att hönsen faktiskt passerat tonåren snart.