fredag 21 november 2008

Ljus


Har idag varit och besökt det gigantiska och helt underbara IKEA tillsammans med lilldottern. Tyvärr fick vi stressa oss igenom alla fantastiska avdelningar pga att vi hade en tid att passa, suck! Men vad gör väl det, jag var ju där en stund i alla fall. Av det jag fick med mig hem var nog ca 70 % av allt ljus. Blockljus i rött och vitt, vanliga vita kronljus och så värmeljus. Kan berätta att vi har en ganska stor konsumtion av ljus under hela höst- och vinterhalvåret.

Vårt hus är liksom ett typiskt "tända ljus hus", gammalt som gatan och lågt till tak. Vi har även börjat ha en lykta tänd ute på trappan, det känns lite välkomnande och så tycker jag. Fast med tanke på att vi bor mitt ute i skogen och det sällan kommer "helt appropå- besök" på kvällarna så vet jag inte vad det är bra för.

Nu är det ju så att vi fått in en viss rutin på kvällarna då vi ska blåsa ut alla dessa ljus innan läggdags. Ljuset på trappan har däremot inte hittat sin givna plats i våra blås-rutiner än, så vi glömmer det ofta. Som mest brann det konstant i fyra dygn, eftersom vi glömde det på kvällen och på dagen då det var ljust (om man nu kan kalla det så i november) såg vi inte att det brann. Det måste i alla fall varit bra ljus som varade så länge.

Förra helgen fick jag istället se en mycket lämplig atteralj hos min svägerska L. Det var ett litet klot som hon lagt i ena blomkrukan vid ingången till huset. Fru L är så där otroligt pysslig, allt stämmer alltid in i minsta detalj och vad hon än tar sig för så blir det alltid perfekt. När hon bjuder på mat, vilket hon är en klippa på, så ser det aldrig för mycket ut. Fattar ni, det är lätt att laga mat, men svårt att lägga upp det så att det fortfarande ser nätt och lite lagom ut, men det kan Fru L. *Fusk, fusk, fusk*

Tillbaks till klotet. Det är alltså ett runt klot i plast som ser lite frostat ut. Detta klot drivs av solceller och laddar sig alltså dagtid för att sen lysa på kvällen. Och det bästa av allt, man behöver aldrig stänga av det.

Inte lika mysigt som ljus såklart, men ett bra alternativ.
Jag köpte själv ett klot här om dagen, men har inte satt ut det bland mina nervissnade och stelfrusna sommarblommor än.
Ska fixa till det när snön töat bort och lägga in en bild.

Inga kommentarer: