torsdag 12 mars 2009

Första hjälpen, eller andra eller tredje......



Nu har lillebror varit här ett par
timmar. Han började nämligen se något yvig ut i huvudet. Dreadsen gjorda i Brasilien började nötas upp lite och för en vecka sedan beställde han en massa prylar från nätet. Han, min lillebror som knappt köpt nåt mer avancerat än hårschampo på ICA tidigare. Jo förresten, han har köpt balsam nån gång också, då jag tjatat på honom. Men utöver det är han inte nåt vidare insatt i den prylvärlden. Förrän nu, då han beställt produkter från andra sidan jordklotet (eller USA i alla fall). Spray, vax, tuperingskam och nåt konstigt verktyg som ser ut som en virknål i vackra neonfärger.

Men jobbet gör sig ju inte självt och vem ringer man då. Jo syrran så klart. När det gäller ens lillebror så har man nog varenda yrkestitel skulle jag tro. Tvätterska, lyssnerska, strykerska, fotograf, kokerska och nu kan jag också lägga till hårfrisörska. Inga dåliga meriter, det måste jag säga :)

Kvällens jobb gick ut på att spraya varje hårkorv med nån konstig saltvattenspray (som sved som sjutton i min lilla självspricka på tummen). Sen skulle varje hårtofs tvinnas mellan handflatorna så att det mesta lösa håret fastnade. Jag tuperade lite här och där, satte i lite hästgummiband på vissa ställen och sen åkte min bror på att föna håret. När håret var torrt skulle vaxet fördelas i varje korv. Det skulle "värmas" i handen genom att man gned händerna mot varandra tills vaxet blev alldeles genomskinligt. Sen var det bara att kleta i det i håret, en korv i taget tills lillebror var alldeles öm i skinnet. Som avslutning fick han sitta modell då jag skulle ta några kort på honom. Han verkade väldigt nöjd måste jag säga, trots att korvarna bara är under uppbyggnad än så länge. Synd att jag glömde ta kort på honom innan vi började bara, men jämför med hur han såg ut för några veckor sedan. Markant skillnad, kan tro att han är tio år äldre också ;)

Inga kommentarer: